la crònica

Un any pressionant Renfe

La Plataforma d'Usuaris de Renfe de les comarques gironines va celebrar ahir el primer aniversari de la seva creació. Ho va fer repartint esmorzar –coca, botifarra, sucs, cafè...– entre els viatgers del tren que havia sortit a les 6.40 h de Figueres en direcció a Barcelona, molts dels quals es van enganxar l'adhesiu commemoratiu. En tot cas, l'aparició de la plataforma no es remunta a un any vista, sinó que és conseqüència d'una llarga trajectòria de mal servei de Renfe, on l'augment del temps de trajecte i els constants retards per les obres del TAV van ser la gota que va fer vessar el got. Els usuaris arribaven sovint tard a la feina, difícilment podien reclamar el retorn de l'import del bitllet i no disposaven de serveis tan bàsics i habituals com ara poder pagar amb targeta. Van començar negant-se a ensenyar el bitllet, i ràpidament van aconseguir la complicitat de la resta de viatgers.

Al principi, la campanya va ser un èxit. Les assemblees eren multitudinàries i va ser on es van assentar les bases del que ha estat el gruix de reclamacions, com ara la reducció de temps de trajecte i del preu fins que es millori el servei i la modernització de la flota de trens. L'aturada d'un tren durant quinze minuts a Sant Celoni a finals de març en va ser la cirera. Renfe va haver de reaccionar, s'han anat duent a terme reunions per negociar avenços i s'han aconseguit trens nous i millores com ara allargar el temps de validesa dels abonaments. Amb els mesos, la plataforma es va anar desinflant, gràcies també a la divisió interna entre els partidaris de prioritzar les negociacions i els que creien que calien actes contundents de protesta, una situació que va acabar amb la convocatòria d'aturada d'un tren que no es va arribar a produir, a l'octubre. Des de llavors el grup s'ha reestructurat en una mena de refundació per millorar l'organització interna.

Vist amb perspectiva, l'any de vida de la plataforma ha servit per denunciar el servei de Renfe allunyant-se de posicions polítiques i que s'ha centrat en els greuges als usuaris. S'han d'acabar de tancar millores com ara la devolució exprés en cas de retard; reduir el temps de trajecte, que difícilment s'aconseguirà, i n'hi ha que s'han de continuar negociant amb la necessitat de més implicació política per obtenir-les, com ara adaptar els preus al servei que s'ofereixi durant les obres. Albert Orriols, un dels portaveus, va dir ahir: «Hem aconseguit que un gegant com Renfe, que no ens tenia en compte per res, s'hagi assegut amb nosaltres i hagi acceptat millores.» També va recordar que estan esperant la resposta de Renfe a l'última proposta dels usuaris i que si no la reben en 15 dies ja han planificat accions de protesta. I que volen un acord global, en què els augments de tarifes han de ser proporcionals al servei ofert. Van acabar l'acte brindant «per un millor servei» i Renfe els va felicitar l'aniversari de la millor manera que va poder: un tren del matí entre Barcelona i Portbou va circular amb mitja hora de retard per una avaria.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Pedagogia per a un busseig més sostenible al litoral

L’ESTARTIT

La CUP insta ERC a buidar i restaurar Vacamorta

cruïlles

Denuncien una altra tala d’arbres a la Fosca

PALAMÓS
El Temps
Servei Meteorològic de Catalunya

Cel serè o poc ennuvolat fins a mig dia

Barcelona

Normalitzada la circulació de trens entre Gavà i el Prat de Llobregat

Barcelona

La petjada humana en el medi

girona

Primer pas en ferm per construir habitatges de protecció oficial a Girona

Girona

Salut reobre el CAP de Salt que va quedar inundat

Salt

Ilsa comença les proves del seu primer TAV

barcelona