Infraestructures i serveis

Els usuaris del transport públic creixen un 3 per cent

L’any 2019, hi va haver 31 milions de viatges més que el 2018 en autobusos, metro, tramvia, FGC i Rodalies

Va incrementar-se l’ús d’abonaments i títols socials d’una zona amb 2 milions més

Cada cop són més els ciutadans que opten pel transport públic en els seus desplaçaments a l’àrea de Barcelona. Les xifres globals de 2019 han assolit un rècord històric, amb més de 1.056 milions de viatges, un 3% més que l’any anterior, segons dades facilitades per l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM). La xarxa –integrada pel metro, el tramvia, Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC), Rodalies i els autobusos urbans, metropolitans i interurbans– va experimentar un creixement significatiu durant l’any passat i va guanyar 31 milions de viatges més que el 2018.

En valors absoluts, destaca el creixement de la xarxa de bus de Barcelona, amb una pujada de 7,9 milions de viatges, i dels busos metropolitans, amb 7 milions més que el 2018, una xifra que suposa un augment d’un 7,3%. En valors percentuals, també cal subratllar el creixement d’un 6,7% dels autobusos interurbans i de FGC, que va guanyar un 4,4% més de viatgers.

El metro i els autobusos de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) van tancar el 2019 amb un creixement acumulat de la demanda del 2,1%, l’equivalent a 12,6 milions més de validacions que l’any anterior. La suma de passatgers de totes dues xarxes, sense comptar els transports d’oci, va suposar un nou màxim històric: 623 milions. Amb els transports d’oci, la xifra es va elevar fins a 627,3 milions, segons les dades provisionals de TMB.

Metro i autobusos

La xarxa de metro va millorar el rècord de validacions establert el 2018, amb un repunt de l’1,1%, fins als 411,9 milions, amb un guany de 4,4 milions tot i les 12 jornades en què es van convocar aturades parcials o totals, d’àmbit general o d’empresa. A més, durant el 2019 es va superar també el rècord absolut de viatgers un dia laborable, el 14 d’octubre, en què es van fregar els 1,5 milions, i que va coincidir amb la jornada de mobilitzacions massives que van paralitzar l’aeroport de Barcelona, un cop que es va conèixer la sentència de l’1-O. El rècord setmanal es va registrar entre el 21 i el 27 d’octubre, en plena onada de protestes al carrer, amb 8,8 milions de viatges.

Els autobusos de TMB van establir un nou màxim de passatge des que es comptabilitzen les validacions, és a dir, en les dues últimes dècades. El primer any complet després de la finalització del projecte que ha servit per reestructurar i jerarquitzar de la xarxa, que va culminar l’octubre del 2018, es va saldar amb un increment de la demanda del 4%, fins als 211,1 milions. Això suposa 8,2 milions més de validacions en el que ja és el setè any consecutiu de pujada del nombre de viatgers des del mínim marcat el 2012, en plena crisi econòmica.

La presidenta de TMB, Rosa Alarcón, ha valorat com una molt bona notícia l’increment d’ús del transport públic, en correspondència amb l’esforç que fan els operadors i les administracions públiques per augmentar i millorar la qualitat de l’oferta i ha recordat les millores de freqüència aplicades al metro en hores punta, la creació i extensió de la línia 10 Sud, l’augment d’autobusos en circulació i la renovació de flota amb l’entrada de vehicles articulats en les principals línies. “Aquest 2020, hem de continuar per aquest camí, de donar més capacitat i més qualitat, perquè necessitem que més persones optin pel metro i l’autobús, que són els transports més segurs, eficients i sostenibles, i la millor manera de respondre a l’emergència climàtica”, ha subratllat Alarcón.

Títols integrats

El 75% del total de viatges es van fer amb targetes integrades de l’ATM. Durant l’any passat, es va accentuar un lleuger descens en l’ús de títols multiviatges, com ara la T-10 o la T-50/30, mentre que els abonaments i els títols socials, com ara la T-mes o la T-jove, van experimentar un increment i van representar un 27% del total de títols. D’altra banda, els abonaments socials com ara la T-16, la T-Jove, les targetes per a famílies nombroses o monoparentals i la T-Mes bonificada, van ser la gamma de títols de transport integrat més creixent, amb un 8%.

La inclusió de 18 municipis més a la zona 1 de la tarifa integrada de l’ATM, a través de l’abonament del tribut metropolità el 2019, va influir durant tot l’any en el traspàs de títols de dues zones a títols d’una zona. Per això es van vendre un 45% menys de targetes de dues zones, el que, en xifres absolutes suposa 1,2 milions menys, mentre que s’han les vendes de targetes d’una zona van créixer 2 milions, prop d’un 6% més.

El canvi del sistema de títols i tarifes aquest 2020 fa preveure un increment en l’ús habitual del transport públic a les portes de l’entrada en funcionament de la T-Mobilitat, que permetrà calcular el preu del transport públic de manera personalitzada, de manera que cada usuari pagarà en funció de les seves rutines de transport, dels quilòmetres recorreguts i de la freqüència amb què faci servir el transport públic.

LES FRASES

Necessitem que més persones optin pel metro i l’autobús, que són els transports més segurs, eficients i sostenibles
Aquest 2020, hem de seguir pel mateix camí per donar més capacitat i qualitat
Rosa Alarcón
Presidenta de TMB

Tres milions de passatgers més a Rodalies

Les incidències a Rodalies no van fer reduir el nombre d’usuar¡s l’any passat. Un total de 128,5 milions de persones van utilitzar els serveis de Rodalies de Catalunya i d’aquestes, 119,3 milions corresponen a Rodalies de Barcelona. La xifra global representa 3,1 milions de nous clients i un creixement percentual del 2,5%. La tendència a l’alça en la demanda dels serveis de Rodalies es manté des del 2015 i en aquests quatre anys s’han sumat 14,1 milions de nous usuaris. Segons càlculs de Renfe, el nombre de viatgers que han optat pel tren equival a 91 milions de circulacions de cotxes i 2 milions d’autobusos i representa un estalvi d’1,45 milions de tones CO2.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Pedagogia per a un busseig més sostenible al litoral

L’ESTARTIT

La CUP insta ERC a buidar i restaurar Vacamorta

cruïlles

Denuncien una altra tala d’arbres a la Fosca

PALAMÓS
El Temps
Servei Meteorològic de Catalunya

Cel serè o poc ennuvolat fins a mig dia

Barcelona

Normalitzada la circulació de trens entre Gavà i el Prat de Llobregat

Barcelona

La petjada humana en el medi

girona

Primer pas en ferm per construir habitatges de protecció oficial a Girona

Girona

Salut reobre el CAP de Salt que va quedar inundat

Salt

Ilsa comença les proves del seu primer TAV

barcelona