Infraestructures i serveis

Via verda cap a l’aeroport

L’aeroport gironí, a un pas de ser el primer d’Europa connectat amb una via verda

El projecte és a la recta final amb els dos trams d’Aiguaviva

S’apunta al turista que organitza les seves vacances per fer bicicleta

Inter­mo­da­li­tat bici­cleta-avió. Aquest és el con­cepte i si el pro­jecte actu­al­ment en tra­mi­tació a la demar­cació acaba sent una rea­li­tat, l’aero­port de Girona Costa Brava podria ser un dels pri­mers d’Europa on es con­creta aquesta aposta. A grans trets, del que es tracta és de lli­gar recor­re­guts exis­tents o pro­jec­tats de car­rils bici, vies ver­des, trams urbans i/o camins aptes per a bici­cle­tes i via­nants, que con­nec­ta­ran l’àrea de Girona i Salt amb l’aero­port pas­sant pels ter­mes de Vila­bla­reix, Aigua­viva i Vilobí d’Onyar. 

Aposta inno­va­dora

La con­nexió amb l’aero­port no és l’única moti­vació d’aquest pro­jecte, ja que cada un d’aquests trams té la seva pròpia jus­ti­fi­cació per faci­li­tar una mobi­li­tat més sos­te­ni­ble inter­na­ment als dife­rents muni­ci­pis i per con­nec­tar-se als pobles veïns, però el seu con­junt i el fet que el recor­re­gut es tan­qui a l’aero­port sí que li dona una dimensió cap­da­van­tera i inno­va­dora. La inter­mo­da­li­tat entre vies ver­des, car­rils bici i xar­xes de trans­port tra­di­ci­o­nals és una aposta que ja es pro­mo­ci­ona però que fins ara ha con­sis­tit essen­ci­al­ment a bus­car les com­ple­men­ta­ri­e­tats  entre tren i bici­cleta o autobús i bici­cleta. Les experiències que s’han anat posant en ser­vei no són fàcils sigui per la difi­cul­tat de com­bi­nar el nom­bre reduït de freqüències de tren o pel pro­blema de l’espai en el cas de l’autobús quan cal car­re­gar-hi una bici­cleta. Amb la inter­mo­da­li­tat avió-bici­cleta es pretén inter­pel·lar un seg­ment de turista molt con­cret.

Un per­fil de turista

S’apunta al turista que pro­grama unes vacan­ces en bici­cleta i orga­nitza el seu sojorn en funció d’aquesta acti­vi­tat. Es des­co­neix l’impacte i el ressò que pot tenir aquesta aposta i pre­ci­sa­ment per això si aquest pro­jecte es con­creta a les comar­ques de Girona, ser­virà de banc de pro­ves a l’àmbit euro­peu. El que queda clar és que l’efecte no serà imme­diat; un cop rea­lit­zada l’obra i ope­ra­tiu el traçat, neces­si­tarà també la impli­cació del sec­tor turístic o d’oci per poten­ciar-ho: paquets de viat­ges avió-bici­cleta, ser­vei de llo­guer de bici­cle­tes des de l’aero­port o trans­port, per exem­ple per reco­llir l’equi­patge de l’usu­ari i por­tar-lo a l’hotel men­tre el cli­ent ini­cia la seva estada en bici­cleta des de l’aero­port. Queda clar que l’aposta d’aquesta via verda va més enllà de l’interès imme­diat dels muni­ci­pis més pro­pers. La força d’aquesta ini­ci­a­tiva és que a par­tir de l’aero­port s’ini­cia un recor­re­gut que con­necta (un cop es com­ple­tin alguns trams d’enllaç pen­dents entre muni­ci­pis) amb la Ruta del Car­ri­let en direcció a Olot i cap al lito­ral gironí i la Costa Brava.

Finançament euro­peu

En l’estat actual la part clau d’aquest pro­jecte i que es troba en la fase final de tra­mi­tació és la via verda d’Aigua­viva a Vila­bla­reix i d’Aigua­viva cap al terme de Vilobí d’Onyar i fins a l’aero­port. El pro­jecte té un pres­su­post total de l’ordre d’1,4 mili­ons d’euros i ha rebut l’aval d’una sub­venció euro­pea en el marc d’un pla Feder que finançaria la mei­tat del cost total, uns 545.000 euros; la Dipu­tació de Girona apor­ta­ria un 25% del pres­su­post (240.000 euros), i la Gene­ra­li­tat hi posa­ria uns 63.000 euros mit­jançant pro­gra­mes de foment de l’acti­vi­tat turística i la resta va a càrrec dels ajun­ta­ments d’Aigua­viva i Vilobí d’Onyar.

En l’estat actual i admi­nis­tra­ci­ons, hi intervé el Depar­ta­ment de Ter­ri­tori de la Gene­ra­li­tat degut a la impli­cació de finançament euro­peu, estan ara en la fase final, pen­dents d’ini­ciar les obres. El Con­sorci de les Vies Ver­des ha asses­so­rat el pro­jecte com a enti­tat de referència en aquest àmbit. Un cop exe­cu­ta­des les obres els ajun­ta­ments s’incor­po­ra­ran al Con­sorci –els que encara no hi són– i es tras­pas­sarà l’obra al Con­sorci de les Vies Ver­des, que s’encar­re­garà del man­te­ni­ment, d’uni­fi­car la reto­lació i d’incor­po­rar el recor­re­gut en la xarxa de vies ver­des de les comar­ques giro­ni­nes.

7,2
quilòmetres
és la longitud total dels dos trams, la major part a Aiguaviva i una porció d’1,2 km a Vilobí d’Onyar
1,4
milions d’euros
és el pressupost del projecte de Via Verda d’Aiguaviva a Vilablareix i d’Aiguaviva a l’aeroport

Pendents de l’inici de les obres a Aiguaviva

Esteve Carrera

El projecte de via verda cap a l’aeroport ha anat prenent una envergadura europea però arrenca de fet amb una iniciativa local a Aiguaviva. “Inicialment teníem un projecte de via verda per connectar el nostre municipi amb Vilablareix”, explica Marta Vives, regidora de Medi Ambient i Camins a Aiguaviva. A partir d’aquesta primera idea, però, sorgeix la possibilitat d’acollir-se a partides europees i el projecte pren una altra dimensió “i moltes més complicacions”, afegeix Vives, que ha portat el pes de bona part de tota aquesta tramitació. La part més feixuga –explica la regidora– ha estat haver d’estar pendents d’administracions i entitats com Aena, molt estricta per qualsevol actuació propera –en certa mesura– a les instal·lacions de l’aeroport, però que allarga qualsevol tràmit remetent la interlocució cap a Madrid.

Avui, però, la tramitació està pràcticament tancada i Vives confia que les obres puguin començar aquest mes de juliol. En el sentit Aiguaviva-Aeroport la via verda serà a mà dreta, separada de la calçada per unes tanques. La previsió és que les obres durin entre sis i nou mesos per al conjunt d’aquesta connexió, cap a Vilablareix i cap a l’aeroport, i que la via verda sigui una realitat a final d’any o el primer trimestre del 2022.

Aiguaviva hi posarà uns 450.000 euros. Vilobí d’Onyar hi intervé per a un tram més petit, 1,2 km i el pressupost serà de l’ordre d’uns 115.000 euros. El projecte, que està a punt d’executar-se, no arriba per ara al nucli de Vilobí, ja que acaba a la rotonda d’accés a l’aeroport venint d’Aiguaviva. Però Joaquim Vivas, regidor de Medi Ambient de Vilobí d’Onyar, no descarta que l’Ajuntament faci aquesta connexió (3,5 km més de via verda) en un futur.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.