El Bicing metropolità inclou la possibilitat de reservar bicicletes amb antelació

S'oferiran abonaments anuals, setmanals i diaris, i es proposarà la possibilitat de tenir la bicicleta durant tota la jornada laboral

En el pro­jecte d'esta­bli­ment del ser­vei de llo­guer de bici­cle­tes a l'àmbit metro­po­lità s'esta­bleix que des del prin­cipi hi haurà un abo­na­ment anual d'un cost mínim de 30 euros. Com el ser­vei bar­ce­loní, la pri­mera mitja hora serà gratuïta, i a par­tir dels 30 minuts i fins a les dues hores, el preu serà de 50 cèntims cada fracció de mitja hora. L'Enti­tat Metro­po­li­tana del Trans­port (EMT), pro­mo­tora del ser­vei, con­si­dera neces­sari també implan­tar abo­na­ments set­ma­nals, perquè puguin ser uti­lit­zats durant set dies a par­tir de l'expe­dició, i dia­ris. A diferència de l'abo­na­ment anual, que s'haurà de dema­nar a les ofi­ci­nes d'atenció a l'usu­ari o a través del web, els abo­na­ments set­ma­nals i dia­ris es podran acon­se­guir a les matei­xes esta­ci­ons.

A banda d'aquests, l'EMT veu con­ve­ni­ent que l'empresa que resulti adju­di­catària del ser­vei ofe­reixi altres abo­na­ments. El pri­mer seria el labo­ral, pen­sat per a usu­a­ris que tre­ba­llin en polígons indus­tri­als. Durant la jor­nada labo­ral, les bici­cle­tes es guar­da­rien al cen­tre de tre­ball de l'usu­ari, i els vehi­cles es podrien aga­far a deter­mi­na­des esta­ci­ons que esta­rien situ­a­des a prop d'altres trans­ports públics. La segona moda­li­tat pro­po­sada és l'abo­na­ment amb garan­tia de dis­po­ni­bi­li­tat. És a dir, que l'usu­ari pugui reser­var una bici­cleta amb una anti­ci­pació mínima a través del web. D'aquesta manera es podrà asse­gu­rar una bici­cleta dis­po­ni­ble en una certa franja horària i en una estació deter­mi­nada, ja sigui durant un dia, una set­mana, un mes o en dies labo­ra­bles. També es pot reser­var l'anco­ratge en la des­ti­nació. Tant en aquest cas com en l'abo­na­ment labo­ral, encara s'han de defi­nir les limi­ta­ci­ons d'horari, les tari­fes i la infra­es­truc­tura específica.

El gruix, de la publi­ci­tat

L'Àrea Bicing es començarà a implan­tar a Cor­nellà, Esplu­gues, Gavà, l'Hos­pi­ta­let, Vila­de­cans, Cas­tell­de­fels, Sant Boi, Sant Feliu, Sant Joan Despí, Sant Just Des­vern i el Prat. Ini­ci­al­ment es dotarà aquests muni­ci­pis de 269 esta­ci­ons i 2.152 bici­cle­tes. El ser­vei es podrà ampliar a la resta de muni­ci­pis que for­men part de l'EMT fins a un màxim de 440 esta­ci­ons i 3.520 bici­cle­tes a curt ter­mini. S'estima que la pri­mera fase tindrà un cost de 6,4 mili­ons d'euros, a raó de 3.000 euros anu­als per bici­cleta. El 60% dels ingres­sos han de pro­ve­nir de la publi­ci­tat, motiu pel qual cada estació tindrà dos suports publi­ci­ta­ris. Les bici­cle­tes podrien incor­po­rar també publi­ci­tat. Un 25% del cost se sufra­garà amb els abo­na­ments i el 15% res­tant vindrà de l'apor­tació pública. L'empresa que en resulti l'adju­di­catària explo­tarà el ser­vei durant dotze anys, ampli­a­bles a tres anys més.

Perquè sur­tin els números, caldrà tenir d'entrada 53.867 abo­nats, una xifra que es con­si­dera fac­ti­ble d'asso­lir, ja que a Bar­ce­lona, on el ser­vei té 400 esta­ci­ons, hi ha un total de 192.000 abo­nats.

LES DADES

Ciutats on funcionarà
Cornellà, Esplugues, Gavà, l'Hospitalet, Viladecans, Castelldefels, Sant Boi, Sant Feliu, Sant Joan Despí, Sant Just Desvern i el Prat.
Calendari previst
Es posarà en marxa el primer semestre de l'any vinent.
Horari del servei
De dilluns a divendres, de les cinc del matí a les dotze de la nit.
Dissabtes i festius, les 24 hores.
Atenció telefònica
D'incidències i informació: les 24 hores tots els dies.
D'informació i tràmits: de dilluns a divendres, de les set del matí a les deu del vespre.
Tarifes
Abonament anual: 30 euros l'any. Inclou la primera mitja hora gratuïta; fins a les dues hores, 50 cèntims cada mitja hora.
Resta d'abonaments: les tarifes encara s'han de definir.

Gairebé la meitat dels catalans creuen que la bici és un mitjà de transport perillós

el punt

Quatre de cada deu catalans opinen que la bicicleta és un mitjà de transport perillós, que disposa de poques infraestructures i que actualment no té una bona convivència amb els vehicles de motor. Aquesta és una de les conclusions que es desprèn del Baròmetre de la bicicleta, un estudi impulsat per la Generalitat. Segons aquest treball, en un any han augmentat d'un 35,4% els desplaçaments quotidians al país i, en tres anys, hi ha un 57,1% més de ciclistes que usen la bici per anar a la feina.

L'enquesta conclou que el 19,9% dels enquestats considera que circular en bicicleta és perillós, el 12,6% veu el trànsit com a problema, perquè no es garanteix la seva convivència amb els vehicles motoritzats, i el 9,8% opina que manquen vies per a ciclistes. Així, el 42,3% dels catalans creu que la bicicleta és un mitjà de transport perillós i amb poques infraestructures. El secretari per a la Mobilitat de Política Territorial i Obres Públiques (PTOP), Manel Nadal, va recordar en la presentació de l'estudi que el govern preveu la creació de 1.200 km de xarxa bàsica de bicicleta a Catalunya. A més, també estudien la possibilitat de limitar el trànsit a algunes carreteres i fer-les, durant el cap de setmana, de pas exclusiu o prioritari per a bicicletes. El perfil dels usuaris de bicicleta determina que són principalment homes (62,1%), joves d'edat compresa entre els 25 i els 39 anys (el 35,2%), amb estudis mitjans o alts (69,7%) i que treballen (56,9%).



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.