Urbanisme

Madrenas anirà a Madrid per exigir la plaça Espanya a Adif

L’alcaldessa de Girona subratlla que volen reobrir “molts de fronts” del projecte ferroviari, farts de mantenir una “lleialtat institucional” amb el govern del PSOE que no ha estat corresposta

El govern de Girona, amb l’alcaldessa, Marta Madrenas, al capdavant, té intenció de viatjar aquesta tardor a Madrid per tal de reunir-se amb Adif i exigir que es desencallin els temes que han quedat pendents del projecte ferroviari, sobretot la plaça Espanya, un espai en desús des del maig del 2017. “Nosaltres ens vam mantenir en certa lleialtat institucional quan va haver-hi el canvi de govern, cosa que no vam rebre a la inversa, però ara arriba a un moment que ja no. Fa massa que dura. La plaça Espanya s’ha de fer”, va assegurar Madrenas en el ple municipal de dilluns passat. L’alcaldessa va explicar que la intenció és que aquesta reunió serveixi per “obrir molts fronts” que hi ha pendents. En aquest sentit, va dir que ara estan fent un llistat perquè “hi ha molts temes del projecte ferroviari que s’han d’entomar”.

Fonts del govern gironí van confirmar a aquest diari que la intenció de l’alcaldessa és encapçalar ella la comitiva, sempre que la reunió sigui a primer nivell a Adif, com és intenció del consistori. També hi anirà el regidor d’Urbanisme, Lluís Martí, i possiblement el regidor responsable en l’anterior mandat del projecte ferroviari, Carles Ribas. En el ple de dilluns, Ribas va explicar que està traspassant el tema a Martí, però va avisar de la complexitat de tota la carpeta. Les mateixes fonts del govern van assenyalar que la intenció és clara, però, que la reunió encara s’ha de demanar.

Més de dos anys en desús

La plaça Espanya va quedar en desús el 8 de maig del 2017 quan es va obrir l’estació de busos subterrània al parc Central. Han passat ja, doncs, més de dos anys i quatre mesos i continua allà la zona zero deixada per una estació de busos provisional que va durar gairebé nou anys.

El govern de Girona, que sempre ha defensat que l’obra ha d’anar a càrrec d’Adif, va fer un procés ciutadà la tardor del 2017 per definir com es volia que fos la plaça, però no va presentar el seu projecte final fins al desembre passat. La proposta aposta per un espai diàfan, amb zones verdes i poc trànsit de vehicles; “una porta d’entrada a la ciutat” des de l’estació de trens. El projecte puja a 2,1 milions, però està dividit en tres parts: la zona pròpiament de plaça Espanya (1,8 milions d’euros) i la zona del carrer Pierre Vilar (170.000), que el consistori defensa que ha d’anar a càrrec de l’Estat perquè van ser zones afectades per les obres del TAV, i la part del carrer Bailén (155.000), que pagarà l’Ajuntament.

Adif es va comprometre a estudiar el projecte l’1 de febrer en el transcurs d’una reunió organitzada pel subdelegat del govern espanyol, Albert Bramon, que s’havia erigit uns mesos abans en intermediari entre el consistori i Adif. Des de llavors, però, no s’ha avançat més, almenys publicament. En aquella reunió, Adif es va comprometre a presentar en el termini màxim de tres setmanes un calendari per urbanitzar la zona pendent al sud del parc Central i les tres parts van quedar en reunir-se de nou al cap d’un mes o un mes i mig, però les convocatòries electorals van fer que ja no hi hagi hagut cap altra trobada.

LA DATA

8.5.2017
es va obrir
l’estació de busos subterrània al parc Central i, per tant, la plaça Espanya va passar a ser un espai en desús

LA FRASE

Vam tenir lleialtat institucional amb el canvi de govern, però fa massa que dura. La plaça s’ha de fer
Marta Madrenas
alcaldessa de girona

LA XIFRA

2,1
milions
d’euros puja el projecte d’obra fet per l’Ajuntament, que pagarà els 155.000 de la zona de Pierre Vilar


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia