Medi ambient

Menys cotxes per millorar la qualitat de l’aire

Polítics, tècnics i activistes creuen que la creació de la ZBE arriba tard i serà insuficient

Per reduir la contaminació a les grans ciutats del sud d’Europa calen més mesures

La millora del transport públic, la creació d’aparcaments dissuasius, les restriccions per als vehicles més contaminants, la distribució de mercaderies en vehicles impulsats per energies netes i un disseny urbà que afavoreixi les zones sense trànsit rodat són algunes de les mesures per millorar la qualitat de l’aire que recull el projecte Airuse, liderat per Xavier Querol, professor d’investigació de l’CSIC a l’Institut de Diagnòstic Ambiental i Estudis de l’Aigua (IDAEA). Ahir, el mateix Querol va presentar les conclusions de l’estudi, que l’any passat va rebre el premi europeu The Best of the Best Green Cities Project en el marc d’una taula rodona organitzada per l’IDAEA amb responsables polítics, tècnics i activistes que van analitzar la situació a l’àrea metropolitana de Barcelona a les portes de l’entrada en funcionament de la zona de baixes emissions (ZBE). A la taula rodona, moderada per la periodista Mònica Terribas, tots van estar d’acord que es tracta d’una mesura que per si sola és insuficient i que arriba tard, i més si tenim en compte que al conjunt d’Europa ja hi ha 200 ZBE. A més, Querol va explicar que les etiquetes ambientals de la DGT no són el tot precises a l’hora de classificar els vehicles pel seu nivell d’emissions.

El debat va posar sobre la taula la necessitat d’un peatge urbà a Barcelona i el sistema de vinyeta com a via de finançament de les vies d’altes prestacions un cop se suprimeixin els peatges. Ricard Riol, president de l’Associació per a la Promoció del Transport Públic, va qualificar de “nefasta” la política d’infraestructures i va recordar que “Espanya és el país europeu amb més quilòmetres d’autovies i autopistes”. María García, coordinadora de Qualitat de l’Aire d’Ecologistes en Acció, va qualificar la vinyeta de “tarifa plana per contaminar”. Des de la banda de l’administració, Mercè Rius, directora general de Qualitat Ambiental de la Generalitat, i Carles Conill, director de Serveis de Mobilitat Sostenible de l’AMB, creuen que cal esperar a veure com funciona la ZBE abans de prendre decisions sobre el peatge, mentre que Janet Sanz, de l’Ajuntament de Barcelona, el veu necessari “per protegir les zones més vulnerables a la contaminació.

El repte de distribuir mercaderies

Xavier Querol va assenyalar la necessitat d’electrificar els vehicles de distribució de mercaderies i limitar-ne els horaris on tinguin menys impacte pel que fa a la contaminació. Per aquest motiu considera que entre les 7 i les 10 del matí, que són les hores del dia en què es generen més emissions per l’absència de vent, no s’hauria de fer repartiment, i instava els responsables a buscar “una logística més intel·ligent”. En aquest sentit va posar d’exemple Nova York, on part de la distribució a restaurants es fa en horari de nit. Ricard Riol destacava la necessitat que les línies de subvencions per a la renovació de vehicles vagin encaminades als que es dediquen al transport de mercaderies i els dedicats al carsharing, i Mercè Rius destacava que la Generalitat havia obert línies de finançament per renovar taxis i flotes de mercaderies.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Pedagogia per a un busseig més sostenible al litoral

L’ESTARTIT

La CUP insta ERC a buidar i restaurar Vacamorta

cruïlles

Denuncien una altra tala d’arbres a la Fosca

PALAMÓS
El Temps
Servei Meteorològic de Catalunya

Cel serè o poc ennuvolat fins a mig dia

Barcelona

Normalitzada la circulació de trens entre Gavà i el Prat de Llobregat

Barcelona

La petjada humana en el medi

girona

Primer pas en ferm per construir habitatges de protecció oficial a Girona

Girona

Salut reobre el CAP de Salt que va quedar inundat

Salt

Ilsa comença les proves del seu primer TAV

barcelona