Infraestructures i serveis

La ZBE posarà “al límit” el transport públic a Barcelona

Hi ha cinc línies de rodalies i la de Terrassa d’FGC que ja superen el 100% d’ocupació en hora punta

El RACC xifra en 108.000 els vehicles sense etiqueta i reclama mesures d’emergència

Unes 134.000 persones hauran de modificar els seus hàbits de mobilitat quan es posi en marxa la zona de baixes emissions (ZBE). Són les que es desplacen amb vehicles sense etiqueta ambiental i a partir de l’1 de gener no podran accedir a la zona de l’interior de les rondes de Barcelona i quatre municipis de l’entorn. Aquesta situació podria arribar a col·lapsar encara més un transport públic que en alguns casos ja està al límit d’ocupació en hora punta, segons un estudi elaborat pel RACC. És per això que el president de l’entitat, Josep Mateu, reclama “un pla d’emergència” que incrementi les freqüències i la capacitat dels trens de rodalies i, a mitjà termini, també les inversions per executar infraestructures pendents com ara el desdoblament de l’R3 de rodalies i la construcció d’un nou túnel de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya al Vallès. L’informe analitza, per una banda, la capacitat de les diverses xarxes de transport públic i, per l’altra, quines seran les opcions que tindran els conductors que no es podran desplaçar en cotxe.

El RACC ha estudiat la xarxa de rodalies, FGC i Bus Exprés, amb Barcelona com a destinació o punt de pas. En total, s’han analitzat 42 de les 50 línies en les hores de més activitat del dia, entre les 7.30 i les 9.30 del matí. Pel que fa a la capacitat del transport, es constata que ja hi ha línies que superen el 100% d’ocupació en hora punta al matí. Els corredors ferroviaris del delta de Llobregat, amb una ocupació del 102%, i el Maresme, amb 101%, són els que registren més saturació entre les 7.30 i les 8.30 del matí. Per línies, les que ja superen la seva capacitat total són l’R1, l’R2, l’R2 Sud, l’R3 i l’R4 de rodalies i la línia de Terrassa d’FGC. La mitjana d’ocupació de les línies de rodalies i FGC en hora punta és del 88%, però en el cas de l’R3 (Puigcerdà-l’Hospitalet de Llobregat) l’ocupació entre les 7.30 i les 8.30 és del 108%. Pel que fa a la xarxa de Bus Exprés, és el sistema de transport públic analitzat amb menys incidències i una ocupació mitjana del 75% entre les 7.30 i les 9.30 del matí.

Opcions dels afectats

L’estudi s’ha complementat amb una enquesta a 400 conductors de vehicles sense etiqueta ambiental per conèixer com adaptaran els seus desplaçaments a les restriccions de la ZBE. Més de la meitat dels afectats que es desplacen entre Barcelona i l’entorn metropolità es plantegen canviar al transport públic, mentre que el 35% preveuen continuar fent servir un vehicle privat. Dels quals, un 26% se’n volen comprar un de nou o de segona mà i un 8% diuen que faran servir el cotxe amb distintiu ambiental d’algun membre de la família, mentre que un 1% ho faran amb la moto. Els que es desplacen dins de Barcelona també optaran majoritàriament pel transport públic, tot i que hi ha un 19% que encara no han decidit què faran i un 27% continuaran optant pel vehicle privat.

De tots els conductors enquestats, un 39,6% preveuen acollir-se a la T-Verda, és a dir, desballestar el seu vehicle sense etiqueta ambiental per obtenir tres anys de transport públic gratuït. Tot i això, més del 30% dels enquestats no coneixen aquesta opció.

El president del RACC destacava ahir durant la presentació de l’estudi la necessitat de “garantir una mobilitat de qualitat” i rebutjava la possibilitat que l’entrada en funcionament de la zona de baixes emissions faci avançar l’hora punta del transport públic i empitjori la qualitat de vida dels usuaris.

LES XIFRES

134.000
conductors
i ocupants de vehicles privats que entren a Barcelona hauran de buscar alternatives de mobilitat.
18.000
persones
que no podran fer servir el cotxe es desplacen a Barcelona de manera habitual en hora punta al matí.
56
per cent
d’usuaris potencials del transport públic hi ha entre els que es mouen entre Barcelona i l’àrea metropolitana.

Més freqüències, millor servei i flexibilitat a la feina

La primera mesura que cal prendre, segons el RACC, és la posada en marxa d’un pla d’emergència que ha d’incloure l’increment de les freqüències i la capacitat en les línies de rodalies, el reforç dels corredors més afectats per la implantació de la ZBE i la creació de carrils bus i per a vehicles d’alta ocupació als corredors del Baix Llobregat i el Maresme, a més de la millora del servei de les línies de Bus Exprés perquè siguin tan competitives com les línies de rodalies i FGC. També reclamen l’ampliació dels aparcaments dissuasius, els coneguts com a Park&Ride, a les estacions de Renfe i FGC de l’àrea metropolitana de Barcelona, així com els propers a les parades de Bus Exprés. Com a mesura complementària per evitar la saturació durant l’hora punta del matí, recomanen flexibilitzar els horaris d’entrada a la feina i incentivar el teletreball i el cotreball en origen. Una altra solució assenyalada és l’increment del nombre de places de vehicles compartits, tant a Barcelona com a l’entorn metropolità.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia