Infraestructures

La crisi també obligarà la Diputació a frenar les obres de millora de carreteres

Manté el compromís de fer les actuacions previstes fins al 2011, però n'allargarà els terminis d'execució per la retallada

«Estem estudiant de nou les prioritats, en funció de l'estat de les carreteres i del trànsit, i haurem d'allargar el pla d'actuacions 2008-2011 en funció de les disponibilitats pressupostàries.» Així ho explica el diputat i vicepresident d'Acció Territorial de la Diputació, Pere Trias, que admet que la nova conjuntura econòmica ha afectat de ple les previsions d'obres. La xarxa de carreteres ha estat una de les apostes importants de la Diputació aquests últims anys, amb uns pressupostos que han oscil·lat al voltant dels 15,5 milions d'euros els tres últims anys. Com bona part de les àrees de l'organisme, per aquest 2010 hi ha hagut una reducció del 30%, i encara podria anar a més si es modifica el pressupost previst inicialment, tal com sembla que passarà. Tot plegat obligarà ara a replantejar algun dels molts projectes que estaven pendents de redacció o de començament d'obres, que es podrien endarrerir uns mesos o uns anys. «Encara portem un ritme heretat de l'any passat, però a partir d'ara serà quan notarem més el descens», ha explicat Trias. Dels projectes encara pendents de redacció, hi ha, per exemple, el de la variant de Fortià i el de la de Riumors, i el condicionament de moltes carreteres amb la millora de ponts, revolts, rotondes i asfalt. També hi ha molts projectes en exposició pública, en fase d'expropiació o bé a punt de posar a licitació. En aquests casos hi ha el condicionament de la carretera d'Avinyonet de Puigventós a Vilarig, passant per Cistella; la de Viladamat a l'Armentera; la de Palol de Revardit a la C-66 o la variant de Garrigàs, que ja s'ha acordat amb l'alcalde. D'aquesta última carretera, Trias ha destacat que s'hi manté el condicionament del tram entre Vilaür i Arenys d'Empordà, que inclou un pont que substitueixi el passallís actual, perillós quan hi ha crescudes del Fluvià. «És un dels últims punts negres quan plou a les comarques gironines, i l'anirem fent a mesura que podrem», ha dit el diputat.

Pel que fa a les obres que actualment estan en fase d'execució, són una desena. Destaca la millora de la carretera que va de Bordils a Madremanya, amb 1,7 milions, i també la de que va de Vilablareix a la carretera GI-533 entre Salt i Aiguaviva. De les acabades fa poc destaca la que uneix l'aeroport amb Aiguaviva, que amb 2,4 milions és una de les que han tingut un pressupost més elevat.

LES DADES

Carreteres de la Diputació el 2009 (en quilòmetres)
Alt Empordà: 219,8
Entre l'Alt Empordà i el Baix Empordà: 3,4
Entre l'Alt Empordà i el Gironès: 7,3
Entre l'Alt Empordà i el Pla de l'Estany: 2,8
Baix Empordà: 55,5
Entre el Baix Empordà i el Gironès: 34,7
Cerdanya: 34,2
Garrotxa: 67,1
Entre la Garrotxa i el Pla de l'Estany: 5,8
Gironès: 49,4
Entre el Gironès i la Selva: 26,6
Osona: 16
Pla de l'Estany: 59,7
Ripollès: 67,8
La Selva: 40,8
Total: 691,64

MÉS TRÀNSIT

1,6%
amb més de 5.000 vehicles.
Només un 1,6% de la xarxa viària de la Diputació té un trànsit superior als 5.000 vehicles diaris: l'autovia de Palafrugell a Calella encapçala el rànquing, amb 8.847 vehicles, seguida de la carretera de Blanes a Malgrat, amb 8.208. Tot seguit hi ha el tram de la C-66 a Melianta, amb més de 6.100, la de Massanes a la C-35, amb 5.789, i la de Sant Pere Pescador a Castelló, amb 5.549.

MENYS TRÀNSIT

46,7%
amb menys de 500.
En canvi, un 46,7% de les vies registren un trànsit inferior als 500 vehicles diaris, mentre que un 25% tenen entre 500 i 1.000 vehicles, i un 24%, entre 1.000 i 5.000 vehicles diaris. La carretera que enllaça la GI-513 amb Sant Marçal de Quarentella, al terme de Vilademuls, té tan sols 6 vehicles diaris, i la que va de l'eix transversal a Sant Sadurní d'Osormort en registra només 20.

ACCIDENTS

63
accidents el 2009.
En tot l'any passat hi va haver 63 accidents de trànsit, el registre més baix dels últims quatre anys. A diferència del 2008, però, hi va tornar a haver un mort, en un sinistre a la via que va de la carretera de Tamariu a Llafranc. També es van comptabilitzar 13 ferits greus, 85 de lleus i 53 persones il·leses. Aquestes dades són semblants a les del 2008, i molt millors que les dels dos anys anteriors.

ACTIVITATS

105
activitats diverses.
Durant el 2009 es va haver d'informar de 105 activitats que afectaven la xarxa viària en un o diversos punts. La gran majoria eren activitats esportives, sobretot curses ciclistes i també d'associacions de vehicles històrics, ja fossin ral·lis o exhibicions, i generalment no van requerir talls de carretera. En 19 ocasions van ser transports especials, en 9 més, talls per curses, i en 12, altres motius.

PINTURA

374
quilòmetres pintats.
Dins els treballs de conservació, destaca el nombre de quilòmetres pintats de nou: 374. La carretera de Romanyà de la Selva, entre Calonge i Can Panedes, a Llagostera, va ser la més llarga, amb 17 quilòmetres. En aquest grup també destaca la col·locació de 764 senyals, la reparació de 10 obres de fàbrica, la neteja de 67 km de cunetes i el desbrossament de 22.555 metres de via.

EMERGÈNCIES

112
emergències.
El 2009 es van haver de resoldre 112 emergències fora de l'horari laboral, 57 menys que l'any anterior, gràcies sobretot al fet que hi va haver menys glaçades i nevades, només 26 casos. També hi va haver menys casos d'emergències per animals morts. En canvi, van augmentar fins a 18 les esllavissades, i es van mantenir en valors semblants la retirada de pedres i arbres, i la presència de basses d'oli.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Pedagogia per a un busseig més sostenible al litoral

L’ESTARTIT

La CUP insta ERC a buidar i restaurar Vacamorta

cruïlles

Denuncien una altra tala d’arbres a la Fosca

PALAMÓS
El Temps
Servei Meteorològic de Catalunya

Cel serè o poc ennuvolat fins a mig dia

Barcelona

Normalitzada la circulació de trens entre Gavà i el Prat de Llobregat

Barcelona

La petjada humana en el medi

girona

Primer pas en ferm per construir habitatges de protecció oficial a Girona

Girona

Salut reobre el CAP de Salt que va quedar inundat

Salt

Ilsa comença les proves del seu primer TAV

barcelona