Urbanisme

Mobilitat

La meitat dels lleidatans van a la feina en vehicle privat

De les 41.475 persones que viuen i treballen a la ciutat de Lleida, 21.555 fan servir el cotxe per anar al lloc de treball

La idea de la Paeria de fer baixadors a les línies de tren existents vol reduir aquest percentatge

Cada matí, més de 55.000 ciutadans de Lleida es desplacen cap a la feina dins de la ciutat. 30.000 d'ells agafen el cotxe. A aquests s'uneixen les prop de 9.000 persones que viuen fora de Lleida i que també entren a la ciutat per treballar en vehicle privat, més els 5.000 que viuen a Lleida i que surten de la ciutat per treballar fora del municipi. A aquest volum de vehicles diaris als accessos i dins de la ciutat, cal sumar-hi els dels estudiants i els dels viatges que no són de naturalesa obligada, per motius laborals, sinó per obtenir serveis, realitzar gestions, compres o per oci. Els experts situen en 80.000 el flux de vehicles diaris a la ciutat.

“Hi ha un volum de desplaçaments prou important perquè un servei de rodalies sigui viable”, va explicar durant la setmana de la mobilitat l'exsecretari general de CCOO a Ponent i ara regidor d'ERC a la Paeria, Josep Maria Baiget, i que té en els assumptes de mobilitat a Ponent un dels seus cavalls de batalla. Des del govern municipal, Fèlix Larrossa va llançar llavors la idea de crear parades i baixadors en el recorregut de les actuals vies fèrries que entren i surten de la ciutat. Els FGC ja han decidit fer-ho amb una estació futura a l'antiga estació de Vilanoveta, que donaria servei als treballadors del polígon del Segre. “Tenim cada dia col·lapses en zones com ara la Copa d'Or i l'antiga N-II, i això s'evitaria amb un transport públic que fos eficient i competitiu”, sosté Baiget.

Hi ha demanda? Segons la darrera enquesta sobre la mobilitat obligada, del 2011, dels 13.839 treballadors que cada dia entren a Lleida, la majoria vénen d'Alpicat (1.178), Torrefarrera (910), Alcarràs (834), Alcoletge (561). En total, 8.777 opten pel cotxe privat. L'aposta de Larrossa significaria que hi hagués baixadors amb aparcaments perquè els treballadors de fora no haguessin d'entrar al centre de la ciutat en cotxe. De Balaguer, amb connexió ferroviària però sense freqüència de rodalies, en vénen 357.

En sentit contrari, dels 8.861 ciutadans de Lleida que van fora a treballar, 4.896 ho fan en cotxe. Barcelona és la primera destinació (766), seguida de Mollerussa (684), Torrefarrera (583), Alcarràs (501), les Borges (425) i Balaguer (313).

Un 64% en cotxe a tota la demarcació

L'ús del cotxe és similar al de Girona i Tarragona

A la ciutat de Lleida hi ha 55.314 llocs de treball i 30.332 persones utilitzen el cotxe per arribar-hi, ja sigui perquè vénen de fora o perquè viuen en altres barris, segons l'enquesta sobre mobilitat obligada realitzada el 2011, l'última que s'ha fet. Dels que viuen i treballen dins de la ciutat de Lleida, que són 41.475, més de la meitat utilitzen el cotxe privat: 21.555 treballadors. En canvi, 4.434 utilitzen el transport públic, i 12.493 van a la feina a peu o, en menor mesura, en bicicleta. L'increment de la població activa entre el 2011 i ara fa suposar que aquesta xifra de conductors per motius de feina s'haurà incrementat.

Fora de Lleida, l'oferta de transport públic es redueix: en el conjunt de la demarcació, el 63,98% dels treballadors van a la feina en cotxe, en la línia de Girona i Tarragona. En canvi, a la demarcació de Barcelona aquesta xifra es redueix al 49,28%.

Un tren més ha fet disparar el tren de la Pobla

En els primers mesos s'ha multiplicat per tres el nombre de viatgers

La posada en marxa dels nous trens de la línia Lleida-la Pobla i l'increment de freqüències que ha comportat ha tingut una traducció immediata en el nombre d'usuaris, segons les dades dels Ferrocarrils de la Generalitat. En els primers dos mesos de funcionament gairebé es van triplicar. Entre el 25 de juliol –quan es va estrenar el nou servei– i el 15 de setembre el van utilitzar 23.203 persones, gairebé el triple que els 8.009 transportats l'any passat en les mateixes dates. El nou servei ha incrementat les freqüències en el primer tram, entre Lleida i Balaguer. Dels quatre serveis al dia s'ha passat a deu. Queda lluny de les freqüències d'un rodalies, però els usuaris han respost. També ha crescut el servei de transport per carretera, els busos de l'ATM han augmentat durant el primer semestre un 3,18% el nombre d'usuaris respecte del mateix període del 2015.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Pedagogia per a un busseig més sostenible al litoral

L’ESTARTIT

La CUP insta ERC a buidar i restaurar Vacamorta

cruïlles

Denuncien una altra tala d’arbres a la Fosca

PALAMÓS
El Temps
Servei Meteorològic de Catalunya

Cel serè o poc ennuvolat fins a mig dia

Barcelona

Normalitzada la circulació de trens entre Gavà i el Prat de Llobregat

Barcelona

La petjada humana en el medi

girona

Primer pas en ferm per construir habitatges de protecció oficial a Girona

Girona

Salut reobre el CAP de Salt que va quedar inundat

Salt

Ilsa comença les proves del seu primer TAV

barcelona