Urbanisme

Balaguer

Després del pla de barris

L'Ajuntament de Balaguer reconverteix el pla de barris del centre històric en un pla de dinamització i participació comercial

El nou alcalde es marca com a principal objectiu del mandat capgirar l'estat del barri

El barri té un 39% d'estrangers i s'ha vist perjudicat pel creixement fora de les muralles

S'han acabat els diners de la llei de barris i el centre històric de Balaguer presenta encara assignatures pendents. La principal, la construcció d'un gran aparcament públic que en faciliti l'accés, imprescindible per dotar de sentit les polítiques de dinamització comercial i d'equipaments públics realitzades o encara per fer. Els diners de l'aparcament no hi han arribat, ni tampoc els del projecte per unir els carrers Cerers i Minerva, perquè es van haver de prorrogar les partides per a expropiacions i enderrocs de cases en mal estat, eina imprescindible per obrir els carrers que s'han obert i aixecar els nous equipaments que s'han aixecat des del 2004.

Ara, les retallades pressupostàries fan molt complicada la realització de l'aparcament i dels altres projectes que el nou govern municipal ha promès realitzar al castigat nucli antic de la ciutat. “El que hem de fer és replantejar tot el que és el pla de barris i anar cap a un projecte de ciutat molt més complet”, diu l'alcalde de Balaguer, Josep Maria Roigé, de CiU. Roigé acusa els governs predecessors, del PSC, de no haver fet cap altra cosa que reformes de carrers i construccions puntuals d'edificis públics sense entrar en els problemes de fons del centre històric. “El que cal fer no és només urbanisme, sinó polítiques socials, econòmiques, fins i tot turístiques i, sobretot, tenir un pla de ruta per saber a on volem anar, en lloc de fer obres aquí i allà com bolets, tot pensat sobre plànol però sense tenir en compte les necessitats veritables de la ciutat”, retreu l'alcalde.

Així, sense diners per a noves obres públiques, el nou Ajuntament confia en la redacció d'un pla que sigui capaç de mobilitzar la inversió privada cap al castigat centre històric de la ciutat. La redacció del pla, segons Roigé, “comptarà amb l'obertura a la participació de tothom: professionals, tècnics, comerciants, empreses, veïns del barri però també del conjunt de Balaguer, perquè el centre és de tots”.

L'alcalde creu que accions encaminades a una veritable promoció comercial i turística pot aconseguir donar un gir a la situació del centre històric, i fia tot el seu primer mandat a la consecució d'un canvi real en aquesta zona de la ciutat. “Si defensàvem un canvi polític era precisament per aconseguir coses com aquestes, i jo espero que d'aquí a quatre anys em pugui presentar davant la ciutadania havent aconseguit un canvi veritable al centre històric”.

De moment, l'aparcament l'estan repensant en un emplaçament diferent al previst i s'estudien vies alternatives per al seu finançament. Formarà part del procés participatiu per repensar el centre històric.

Entre els anys 2005 i 2010 s'han gastat uns 16,87 milions d'euros al centre històric de Balaguer, sobretot durant el darrer any, el 2010, en què s'hi van destinar 9,23 milions d'euros. Al barri hi viuen 2.734 persones, de les quals, un 39% són estrangeres.

Les construccions antigues de mala qualitat i les dificultats d'accés de la trama de carrers d'origen medieval, àrab i jueu, són problemes que fa anys que arrossega el centre de Balaguer, que es va veure perjudicat les darreres dècades a mesura que cada nova expansió urbana fora de les muralles expulsava la població amb recursos també cap a fora de les muralles.

Incomplet
Les obres programades amb la llei de barris a Balaguer no s'han pogut executar plenament per l'elevat cost de les primeres actuacions. Falta un gran aparcament i un eix viari.
Últim any
L'execució dels treballs programats ha rebut un impuls molt gran durant el 2010, darrer any del mandat de l'equip socialista, quan es va executar el 55% del total invertit des del 2005.
Continuïtat
Després de la inversió en obres públiques, el nou Ajuntament vol tirar endavant un programa per dinamitzar l'activitat privada.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Pedagogia per a un busseig més sostenible al litoral

L’ESTARTIT

La CUP insta ERC a buidar i restaurar Vacamorta

cruïlles

Denuncien una altra tala d’arbres a la Fosca

PALAMÓS
El Temps
Servei Meteorològic de Catalunya

Cel serè o poc ennuvolat fins a mig dia

Barcelona

Normalitzada la circulació de trens entre Gavà i el Prat de Llobregat

Barcelona

La petjada humana en el medi

girona

Primer pas en ferm per construir habitatges de protecció oficial a Girona

Girona

Salut reobre el CAP de Salt que va quedar inundat

Salt

Ilsa comença les proves del seu primer TAV

barcelona