Canals

La importància de desenvolupar la creativitat a l'aula

En el futur resultarà útil per a l'exercici professional i per a la construcció de la personalitat dels alumnes

L'educació escolar i la manera d'ensenyar en general es troben avui davant d'un gran repte, una mena de revolució pedagògica polièdrica. Sorgeixen nous models que volen obrir camins que fomentin el pensament divergent, el raonament de vectors múltiples i conclusions obertes i inesperades... I sota la categoria d'innovació educativa es tendeix a aglutinar la pluralitat creixent d'enfocaments. Així, emergeix transversalment, com a símbol visible d'aquests moviments, la reivindicació de la capacitat creativa dels alumnes a tots els nivells, des que es trepitja una aula per primera vegada fins als estudis universitaris. S'expandeix cada cop més la convicció de què la creativitat és una competència que pot desenvolupar-se si es treballa de la forma adequada.

I la creativitat pot començar en el mateix docent, al emprar tècniques i estratègies didàctiques adequades per a implicar i motivar als educands en l'activitat d'aprenentatge dins i fora de l'aula. El valor de ser creatiu radica en tornar a ser criatura: com el món és sempre nou per la mirada del nen, així la creativitat ens fa mirar amb una mirada sempre nova la Creació que ens rodeja. Pensar de manera original és, com diria Gaudí, tornar als orígens. Per això la creativitat pot resultar fonamentadora i, per això, tremendament útil, tant per l'exercici professional com per la construcció de la mateixa personalitat. Els professors poden ser un veritable motor del pensament creatiu a les escoles i a les universitats.

Impulsar la creativitat a l'aula no té per què ser un procés complex. L'equip docent pot optar per un redisseny complet de l'espai físic o pot replantejar els temps d'aprenentatge i planificar moments de reflexió creativa amb els alumnes, etc. La creativitat i el pensament creatiu són una part important de l'aprenentatge i ensenyar als alumnes que les seves veus creatives importen és un gran pas. La creativitat és indici de personalitat i signe del caràcter únic i irrepetible de cada persona. Estimular la creativitat, si vol ser alguna cosa més que un passatemps o una expressió de cansament davant la rutina, ha d'anar acompanyada de l'actitud de gratitud davant el món i els dons que hem rebut.

Cada cop són més les escoles i universitats que són conscients de la importància d'incorporar en els seus models pedagògics un paper rellevant al foment de la creativitat. La Universitat Abat Oliba CEU, conscient d'això, organitza EDUCATION Talks, trobades dinàmiques i innovadores concebudes per a propiciar una reflexió de caràcter global sobre noves formes i mètodes d'ensenyament, amb ponents locals i internacionals que uneixen xerrades inspiradores amb networking de qualitat.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.