cultura

PREDILECCIONS

D. Sam Abrams

‘Prufrock’ als 100

A la pàgina 78 del número de juny de la revista londinenca The Egoist va aparèixer l’anunci d’un llibre de 40 pàgines, en una edició de 500 exemplars, que canviaria el curs de la lírica del segle XX. El text, lacònicament, proclamava: “Prufrock / ara disponible / Prufrock i altres Observacions / de T.S. Eliot / The Egoist, Ltd. Preu 1 xíling net; tramesa 1 penic”. En una carta a Margaret Anderson, datada l’11 de juny, Ezra Pound confirmava que ja disposava d’un exemplar de la publicació.

La crítica, a les dues bandes de l’Atlàntic, es va polaritzar davant del debut literari de T.S. Eliot. Ezra Pound, Conrad Aiken, Mary Sinclair i alguns més categòricament a favor i la majoria dels suplements literaris de diaris i revistes de gran circulació, categòricament en contra. Amb el temps, però, el primer Eliot, a punt de complir 28 anys, es va imposar com el mestre i la icona de la nova poesia moderna, un lloc de privilegi que el duria a guanyar el premi Nobel el 1948.

Després de la seva mort el 1965, Eliot es va convertir en una de les bèsties negres més sagrades de la postmodernitat, però novament l’autor de La terra eixorca ha guanyat la batalla perquè els seus enemics i la seva estètica radical han passat a millor vida. Ara és un moment ideal per tornar a llegir Prufrock sense complexos perquè no vindrà a picar a la nostra porta cap policia moral de la postmodernitat.

Ara és el moment perfecte perquè les generacions més joves, no tan ben formades com es diu repetidament, s’endinsin en aquest meravellós primer llibre d’Eliot de només 12 poemes. Llegir Prufrock a fons és tota una educació literària, una educació que els joves no han tingut per la nociva prohibició de la postmodernitat. Descobriran que el temps no ha passat per Prufrock i que la dotzena de composicions estan tan fresques com el primer dia. Eliot encara és actual i pot ensenyar-nos coses sobre el fons i la forma del poema que ens fan molta, molta falta per combatre la banalitat efectista que impera arreu.

L’apunt
Eliot encara és actual i pot ensenyar-nos coses sobre el fons i la forma del poema que ens fan molta, molta falta per combatre la banalitat efectista que impera arreu.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

dit o fet per dones

La pedra seca com una resistència

Música

In-Somni obre demà a Besalú, amb Bigott, una nova edició itinerant

besalú
música

El vidrerenc Àlex Pérez presentarà ‘Tot el que som’ al Festival Espurnes de Llagostera

vidreres
música

Sven Väth encapçalarà el cartell del festival electrònic Delirium

cassà de la selva
Cultura

Ivan Ivanji, escriptor serbi i supervivent d’Auschwitz

ART

El paper pioner d’Espais, en una exposició a Girona

Girona
Cultura

Personatges de tres obres de Guimerà a la façana de la Casa Mural del Vendrell

El Vendrell
figueres

Dibuixos del Dalí adolescent per commemorar els 120 anys del seu naixement

FIGUERES
lletres

Núria Cadenes, Jordi Masó i Maria Mercè Roca, finalistes del Llibreter

barcelona