Arts escèniques

Crítica

teatre

Una remor de profunditat, que no interpel·la

Prat i Coll hi troba un to txekhovià amb converses íntimes al carrer

Prat i Coll volia contraposar la Rambla dramatúrgica d’en Sagarra amb la memòria subjectiva dels espectadors. Per això era necessari que els personatges originals interactuessin molt més amb els fantasmes del nostre passat (que són, d’altra banda, el seu futur). Segurament haver deixat aquesta fusió en el moviment de les transicions o duplicant accions dels dos temps però donant preponderància a l’espai de Sagarra, fa que la riuada passi sorollosa i ben ordenada però sense esquitxar, sense emocionar com pretenia.

El mèrit de Jordi Prat i Coll a Els Jocs Florals de Canprosa va ser transgredir la cultura catalana, amb el ball d’envelat d’orquestra. Va fer llenya, amb intel·ligència, de totes les englantines d’or del segle XXI, com havia fet Santiago Rusiñol en la seva burgesia benestant de l’època. No és el cas d’aquest drama. El director repeteix posant a escena un text de Josep Maria de Sagarra (La fortuna de Sílvia, 2016) i insistint en un teatre txekhovià, el de les escenes íntimes que queden escapçades perquè arriba una tercera persona inoportunament.

Prat i Coll prova de sublimar la Rambla. Perquè, defensa, i és una bona idea, que cadascú la coneix i identifica per uns referents ben personals. Ell hi deixa transitar, com si fossin espectres, els antics ocellaires, els enllustradors de botes, els venedors de projectils amb llum... i una subtilíssima referència a l’atemptat del 17-A. Probablement és el que pertoca per no escapçar la trama dramàtica d’Antònia, aquesta florista xerrameca i generosa que enamora cràpules i s’enamora platònicament. No és fins al final que ella comprèn que l’únic amor vàlid és l’ingenu, el que no espera res a canvi. I ella comprèn que només és la mateixa Rambla la que pot redimir la seva soledat.

La forma de presentar la peça ensenya una Rambla prou despullada, amb uns plataners sempre pelats del 1864. Sagarra volia que els seus conciutadans es veiessin reflectits amb una època anterior. Prat i Coll manté el joc amb el vestuari (per bé que deixa els actors amb les sabates de carrer, amb la idea apuntada de jugar a fer teatre). També manté l’ús del vers que arriba directe, sense cansades cantarelles. La majoria dels personatges són plans. L’excepció és Antònia (Rosa Boladeras) i Ramon (Xavier Ripoll), que exposen les seves contradiccions i en surten malparats. Cal celebrar la normalitat amb què es veuen actors fent personatges femenins i viceversa, o s’incorporen actrius racialitzades sense cap necessitat dramatúrgica, com també feia amb les Sey Sisters a Canprosa.

L’Antònia té una germana bessona que és Doña Rosita la soltera, de Lorca (TNC, 2014). Si Joan Ollé va saber jugar amb la profunditat per copsar l’amargor final de la protagonista lorquiana, Prat i Coll la deixa més plana, consolant-se i sense escarafalls.

La Rambla de les Floristes
Director: Jordi Prat i Coll Intèrprets: Clara Altarriba, David Anguera, Albert Ausellé, Rosa Boladeras , Berta Giraut, Antònia Jaume, Davo Marín, Carme Milán, Albert Mora , Carol Muakuku, Albert Pérez , Xavier Ripoll, Jacob Torres, Marina Gatell
Dimecres, 16 d’octubre (fins al 24 de novembre) a la Sala Gran del TNC


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

dit o fet per dones

La pedra seca com una resistència

Música

In-Somni obre demà a Besalú, amb Bigott, una nova edició itinerant

besalú
música

El vidrerenc Àlex Pérez presentarà ‘Tot el que som’ al Festival Espurnes de Llagostera

vidreres
música

Sven Väth encapçalarà el cartell del festival electrònic Delirium

cassà de la selva
Cultura

Ivan Ivanji, escriptor serbi i supervivent d’Auschwitz

ART

El paper pioner d’Espais, en una exposició a Girona

Girona
Cultura

Personatges de tres obres de Guimerà a la façana de la Casa Mural del Vendrell

El Vendrell
figueres

Dibuixos del Dalí adolescent per commemorar els 120 anys del seu naixement

FIGUERES
lletres

Núria Cadenes, Jordi Masó i Maria Mercè Roca, finalistes del Llibreter

barcelona