Arts escèniques

Les golfes amuntegades de Rita

Des de l’humor abordar el drama. És la clau que, de nou, utilitza Marta Buchaca a Rita. Ho va fer amb A mi no em diguis amor (TNC, 2011) o amb Litus (Flyhard, 2012) i Losers (Villarroel, 2014). Ara situa dos germans al davant de la paradoxa. Una veritat molt bèstia: comparar el sacrifici d’una gossa malalta amb el de la mare amb Alzheimer. Buchaca és molt valenta plantejant aquesta confrontació i mira que cada personatge pugui justificar les seves valoracions. Per contrapesar actituds, involucren exparelles dels germans i la filla del xicot. Però no explota la part còmica de l’equívoc, ni tampoc incideix massa enllà sobre el debat de l’eutanàsia. Desaprofita aquesta oportunitat, tot i aconseguir emocionar l’espectador amb unes escenes finals d’una alta temperatura i calidesa, que revelen la qualitat humana amb què ha volgut ser tractat el conflicte.

Anna Moliner i David Bages són dos germans que juguen molt bé en les diferents capes d’interpretació. Són cínics i despreocupats, en la comèdia, i transmeten el dolor de la pèrdua, en la part tràgica. Potser la innecessària llargària de la peça fa perdre una intensitat que seria molt més convincent.

Rita sí que se suma als muntatges en què Buchaca incideix en la crisi de valors de la societat, com anteriorment havia fet a Playoff o Només una vegada. La dramaturga i directora es mou molt bé en els muntatges amb pocs personatges, donant-los molts plecs, deixant que es contradiguin humanament entre el que diuen i el seu comportament. Ja ho va fer a L’olor sota la pell (Sala Beckett, 2007) o a les misterioses Plastilina (Beckett, 2009) i Les nenes no haurien de jugar a futbol (Versus, 2010). La dramaturga s’interroga, com Pere Riera a La dona del 600, sobre el moment en què els fills han de començar a preocupar-se pels pares.

Rita
Autora i directora: Marta Buchaca
Dimarts 29 d’octubre (fins al 17 de novembre). Sala Beckett


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Mario, Llull i el manuscrit Voynich

Liliana Torres
Directora de cinema

“Les mamíferes no tenim l’instint de ser mares”

Barcelona
Crítica

Les tres vides d’una cantant llegendària

ARTS EN VIU

Una funambulista creuarà la plaça Margarida Xirgu per inaugurar el Circ d’Ara Mateix

BARCELONA

Cines que no són ‘només un cinema’

Barcelona

El cinema comercial no remunta

Barcelona

El cinema (d'autor) es fa veure

Barcelona / Los Angeles
Cinema

Belén Rueda i J.A. Bayona animen la recta final del BCN Film Fest

Barcelona
‘thriller’

Un altre líder suec pacifista amb un final tràgic