Cinema

Crítica

cinema

Poliamor cap a la llum

Després d’acceptar l’encàrrec de Jackie, que reconstrueix com la vídua de John F. Kennedy va crear una llegenda entorn del seu marit assassinat, Pablo Larrain ha tornat a Xile, però no per abordar novament la història recent del seu país (sobretot la dictadura de Pinochet i la seva herència, tal com ha fet a Tony Manero, Post-Mortem i fins El club, però també el pes d’una figura com Neruda, que desmitifica en el film homònim del 2016) mostrant-ne la seva sordidesa amb un distanciament polític amb el qual sembla, de fet, voler furgar més aviat en la sordidesa humana. Amb Ema s’instal·la en el present, rodant a la bella ciutat de Valparaíso, per seguir una jove ballarina que, turmentada per haver retornat un nen adoptat, fa un viatge d’alliberament, d’autoafirmació i de reconciliació amb ella mateixa i el món a través d’una experiència poliamorosa. O un viatge cap a la llum amb la presència simbòlica del foc.

Tal com Neruda i Jackie, Ema està construïda amb una fragmentació narrativa que, en el seu cas, crea una certa incertesa temporal. La seva atmosfera onírica també fa dubtar sobre què és real o què és una projecció mental de l’omnipresent protagonista, interpretada per Mariana di Girolamo, que Larrain sembla filmar amb una fascinació que, a més de fer-ho a la resta de personatges o només presències, vol imposar a l’espectador. Al principi tot és molt esquinçat i agressiu, amb diàlegs que semblarien d’una Yerma moderna que li diu “porc infèrtil“ i “condó humà” a la seva parella, un coreògraf més gran (Gael Garcia Bernal) del qual, per retrobar-s’hi, s’ha d’alliberar. I és així que, mentre també exerceix la seva seducció en una parella molt determinada, s’integra en un grup de noies que, en contra del coreògraf guru, afirma que el regaetton és el súmmum de l’alliberament del cos de la dona. Començant com un drama recargolat, Ema sembla al final una comèdia poliamorosa. Un retrat feminista de les joves actuals? Més aviat una fabulació cool capritxosa i suposadament transgressora.

Ema
Director: Pablo Larrain. Intèrprets: Mariana Di Girolamo, Gael García Bernal, Santiago Cabrera
Chile, 2019


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Minyons de Terrassa mostren el nou local de Cal Reig durant la Fira Modernista

TERRASSA
música

Classe B i Jost Jou guanyen la secció Talent Gironí del festival Strenes

girona

Injecció de 13 milions pels dos nous platós al Parc Audiovisual el 2026

TERRASSA
Cultura

Nik West, Paquito D’Rivera i Vincen Garcia, caps de cartell la Mostra de Jazz de Tortosa

Tortosa
CINEMA

Isona Passola rebrà el premi Montserrat Carulla del FIC-CAT

Roda de Berà
llibre

Pere Portabella, reflectit en els seus escrits

barcelona
MÚSICA

La nova psicodèlia catalana

Girona
música

Brittain Ashford obrirà el 5è A Peu de Carrer de l’Ateneu 24 de Juny

girona
MÚSICA

El Palau de la Música recorda Juli Garreta i convida Raquel García-Tomás

BARCELONA