Arts escèniques

Crítica

teatre

Tan simple com arriscat, funambulisme escènic

L’obra té uns personatges complexos amb doloroses contradiccions

El duet Tamayo-Palacios manté el timó de monòleg de denúncia. Si ja ho van fer a Cándida, ara retrocedeix molt més enllà i s’atreveix a representar les maldats dels tribunals civils (a Catalunya no hi va actuar la Inquisició, diu Tamayo durant la representació), que van executar unes dones i atemorir les altres tot buscant bruixes i mals esperits. Des d’una posada en escena molt senzilla (una música èpica molt efectiva) i alguns moments d’extraordinària empatia cap als personatges que va representant Tamayo (l’àvia de la residència recorda la soledat del personatge d’Alba Valldaura a Iaia, memòria històrica, tot i que amb una interpretació menys preciosista). Hi ha documentades més de 400 dones executades en cinc anys. Per aquesta raó, la història comptabilitza fins a 200.000 dones executades durant els segles XVI i XVII, motiu del títol.

200.000 mujeres (que salta del castellà al català per marcar el salt de l’actualitat en una residència d’avis al passat d’un poble de muntanya) és arriscada perquè s’atreveix a representar personatges caricaturitzant-los per donar claus al públic perquè els pugui reconèixer. Representar el dolor de les tortures, per exemple, és arriscat perquè pot resultar ridícul. També hi ha el perill de caure en un maniqueisme estèril, que no aporta gaire res. Però l’obra apunta, amb una interpretació honesta, cap a uns personatges complexos amb doloroses contradiccions. Es podria esporgar algun secundari i dotar de més ritme el desenllaç, però té mèrit sortir indemne de representar uns personatges mitificats pel cinema, amb la simplicitat de les herbes remeieres penjant, una taula, una gerra i un vestuari que es va transformant.

Si acusar de bruixeria la veïna per acaparar les terres podria semblar un exercici egoista per acaparar l’hort, en realitat era la por la que superava l’amor.

200.000 mujeres
Directora: Ángela Palacios
Intèrpret: Anna Tamayo
Dijous, 3 de setembre (fins al 20), a la Sala Fènix de Barcelona


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

llengua

Plataforma per la Llengua homenatjarà els seus socis en els onzens premis Martí Gasull

barcelona
PATRIMONI

Enllestida amb èxit la fosa de la nova campana ‘Carme’ de Mataró

MATARÓ
Crònica

Guillem Gisbert, la primera masurca

música

‘Eufòria’ torna al palau Sant Jordi el 30 de juny amb un doble concert

Barcelona
música

Lluís Figueras & The Demons estrena el videoclip de ‘Lagarto Lagarto’

girona
CÒMIC

La il·lustradora Marika Vila guanya el Gran Premi Comic Barcelona

Barcelona
Crítica

Sara Blanch, l’estima d’un cant

festival

A Morella reflexionen sobre el poder dels algoritmes

Morella
cinema

Kristen Stewart protagonitzarà la nova pel·lícula d’Albert Serra

barcelona