Una exposició mostra les versions que els artistes han fet de la Mare de Déu de la Candela en els darrers segles

Les obres es poden veure fins al 2 de febrer a l'església de Sant Joan de Valls

Una novena del 1786 conté la imatge més antiga coneguda de la Mare de Déu de la Candela. Pertany a una col·lecció particular i els espectadors poden veure'n tots els detalls en una de les vitrines de l'exposició que conté un centenar de peces, totes versions de la Mare de Déu de la Candela, en pintura, escultura, esmalt, roba, fusta o paper, realitzades per diferents artistes, i que avui formen part de sèries privades.

Tot i que no destaca pel seu alt nivell artístic, la mostra presenta una peculiaritat que la fa única, i és que testimonia de quina manera diferents artistes han versionat la imatge de la Mare de Déu de la Candela, a qui la ciutat de Valls dedica unes festes decennals en tots els anys acabats en 1, fruit de la promesa que va fer la població al segle XVIII durant una epidèmia de pesta. Ara, i com a pròleg de l'Any Jubilar en què entrarà la capital de l'Alt Camp el 24 de gener, la comissió d'actes religiosos de les festes del 2011 produeix aquest muntatge presidit per la talla original de la Mare de Déu de la Candela, actualment fora del cambril, que es troba en procés de reforma. Una de les peces més singulars és el mantell confeccionat en fil d'or, que actualment ja no vesteix la imatge, o unes rajoles de finals del segle XVIII i que es van salvar de la destrucció de la Guerra Civil. A la mostra tampoc no hi falten els treballs en orfebreria de Jaume Mercadé: quatre corones –dues de la marededéu i dues del seu infant– confeccionades en argent i corall, a més de la llàntia votiva que mostra un extraordinari treball d'artesania. Els organitzadors han treballat intensament en els últims quatre mesos per poder reunir temporalment tot aquest material tan dispers.

La destrucció de la guerra

a.e

La talla de la Mare de Déu de la Candela, de Valls, es va salvar d'un pèl de la desfeta de la Guerra Civil espanyola, però el seu rostre va quedar desfigurat i va caler un procés de restauració per recuperar el seu estat original. De com era, com va quedar després de l'atac i del resultat de l'operació de restauració en dóna tots els detalls l'exposició Flor de febrer. Iconografia de la Mare de Déu de la Candela, a partir de tres imatges de col·leccions particulars. La mostra continuarà oberta fins al 2 de febrer i es podrà visitar els dissabtes de les onze del matí a les dues del migdia i de cinc a vuit de la tarda; els diumenges, de les onze del matí a les dues del migdia, i també a partir del 7 de gener, de dilluns a divendres, de dos quarts d'onze a dos quarts d'una del migdia i de cinc a dos quarts de vuit de la tarda.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Mario, Llull i el manuscrit Voynich

Liliana Torres
Directora de cinema

“Les mamíferes no tenim l’instint de ser mares”

Barcelona
Crítica

Les tres vides d’una cantant llegendària

ARTS EN VIU

Una funambulista creuarà la plaça MargaridaXirgu per inaugurar el Circ d’Ara Mateix

BARCELONA

Cines que no són ‘només un cinema’

Barcelona

El cinema comercial no remunta

Barcelona

El cinema (d'autor) es fa veure

Barcelona / Los Angeles
Cinema

Belén Rueda i J.A. Bayona animen la recta final del BCN Film Fest

Barcelona
‘thriller’

Un altre líder suec pacifista amb un final tràgic