Cinema

Crítica

cinema

Virtuosisme

Més enllà de les polítiques de culte que han envoltat el fenomen Blade Runner, penso que sobretot cal entendre la pel·lícula de Ridley Scott com el resultat d’un moment en què el cinema va posar la direcció de producció en el primer ordre creatiu. Blade Runner no era tant una pel·lícula d’autor, sinó un acurat treball de creació d’atmosferes visuals enmig de paisatges distòpics que oferien un bon embolcall al producte. Aquest fet provocava que la pel·lícula funcionés a un ritme pausat, que trencava amb l’acció per imposar el procés d’immersió en un univers visual. Denis Villeneuve, a Blade Runner 2049, no traeix aquests postulats. La seva pel·lícula recull i amplifica les virtuts i els defectes que tenia l’original. De nou ens trobem un producte on la parafernàlia tecnològica ocupa un lloc destacat i on la creació d’un món és sempre més important que la resolució d’una trama envoltada d’una certa pesantor i d’un to excessiu de gravetat en la seva proposta. Blade Runner 2049 té, però, una particularitat. En lloc de triomfar l’arquitectura del decorat o els contrallums lluminosos, en aquest cas domina la possibilitat de crear un entorn virtual on el món real es dupliqui sense saber mai què és allò que veritablement amaguen les imatges. Al llarg de la pel·lícula hi trobem un món en què els hologrames d’Elvis Presley i Frank Sinatra, per exemple, conviuen amb escenaris laberíntics, on els sentiments reals –fins i tot la sexualitat– s’han transformat en virtuals i on els records, somnis i representacions no fan res més que confondre’s. Enmig d’aquest espai passeja un blade runner a la recerca de pistes sobre una determinada idea de l’origen. Tot plegat pot funcionar per als admiradors de la primera part, però també pot provocar una certa irritació, ja que Blade Runner 2049 no és res més que un exercici de virtuosisme tecnològic que avança cap al buit. La interpretació dels actors és massa afectada, la barreja entre neo-noir i metafísica no acaba d’encaixar, i sobretot fa la sensació que la posada en escena ha estat eclipsada en benefici de la parafernàlia visual. No és cap traïció a l’original, però potser ha arribat l’hora de qüestionar si l’original és aquell clàssic incontestable que tanta gent reivindica.

Blade Runner 2049
Director: Denis Villeneuve
EUA, 2017


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
Blade Runner 2049

«Blade Runner 2049»

Gènere: Ciència-ficció
Direcció: Denis Villeneuve.
Intèrprets: Ryan Gosling, Harrison Ford, Ana de Armas, Dave Bautista, Robin Wright, Jared Leto, Edward James Olmos, Sylvia Hoeks, Carla Juri, Lennie James.
Valoració crítica: [ep] [eb] [eb] [eb]

Publicat a

[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

guardó

Gemma Lienas rep el Premi Cedro per la defensa dels drets d’autor

madrid
cinema

BCN Film Fest premia ‘El destino de Maya’

barcelona
Cultura

Mor Helen Vendler, crítica de gran influència

TEATRE

El Maldà canta Pau Riba i Malvido interpel·lant els joves

BARCELONA

Mario, Llull i el manuscrit Voynich

Liliana Torres
Directora de cinema

“Les mamíferes no tenim l’instint de ser mares”

Barcelona
Crítica

Les tres vides d’una cantant llegendària

ARTS EN VIU

Una funambulista creuarà la plaça Margarida Xirgu per inaugurar el Circ d’Ara Mateix

BARCELONA

Cines que no són ‘només un cinema’

Barcelona