cultura

LA MIRADA ATENTA

VICENÇ FURIÓ

La renúncia als judicis de valor

Hi ha disciplines, com ara la sociologia i per extensió la sociologia de l’art, que procuren evitar fer judicis de valor, mantenir allò que Max Weber va anomenar la “neutralitat axiològica”. Es tracta d’analitzar i explicar com funcionen determinades realitats socials, no de prendre partit a favor o en contra dels fets que s’estudien. Aquest és un principi metodològic assumit per molts científics socials. En un recent llibre sobre el paradigma de l’art contemporani, Nathalie Heinich demana al lector que accepti que parteix de la idea que “donar la pròpia opinió pot ser una distracció bastant irrellevant comparada amb l’alegria de poder comprendre el món”.

La crítica d’art és una activitat diferent. Tradicionalment s’esperava que el crític donés la seva opinió sobre la qualitat de l’obra que es comenta, argumentant el perquè dels seus mèrits i valors, o demèrits, si considerava que l’obra és només discreta o dolenta. Avui, però, una part de la crítica d’art sembla haver renunciat a fer aquest tipus d’avaluació. L’anomenada crítica analítica se centra a donar idees i arguments perquè el lector o el públic puguin entendre l’obra i establir un diàleg amb ella, però evitant el tipus de valoració al qual m’he referit. El text informa, descriu, interpreta, compara, però sovint evita pronunciar-se sobre la qualitat de l’obra. L’enfocament pot justificar-se per motius teòrics, tot i que a vegades també pot relacionar-se amb un cert servilisme a artistes, galeries, comissaris i institucions. Sigui com sigui, si parlem de crítica d’art, a mi m’agrada trobar-hi judicis de valor.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Mario, Llull i el manuscrit Voynich

Liliana Torres
Directora de cinema

“Les mamíferes no tenim l’instint de ser mares”

Barcelona
Crítica

Les tres vides d’una cantant llegendària

ARTS EN VIU

Una funambulista creuarà la plaça MargaridaXirgu per inaugurar el Circ d’Ara Mateix

BARCELONA

Cines que no són ‘només un cinema’

Barcelona

El cinema comercial no remunta

Barcelona

El cinema (d'autor) es fa veure

Barcelona / Los Angeles
Cinema

Belén Rueda i J.A. Bayona animen la recta final del BCN Film Fest

Barcelona
‘thriller’

Un altre líder suec pacifista amb un final tràgic