cultura

CIÈNCIA & ROLL

David Bueno i Torrens

Dignitat animal

Una de les maneres de fer recerca en àmbits biomèdics és utilitzant animals de laboratori, com per exemple rosegadors. Permeten estudiar molts aspectes fisiològics i genètics aplicables a les persones, atesa la gran semblança que tenen amb nosaltres –amb les rates compartim el 95% del genoma–. D’aquesta manera, quan, posem per cas, cal assajar fàrmacs, es pot estudiar la seva potencial toxicitat sense comprometre la salut de cap persona. Fins fa unes dècades, la regulació sobre l’ús d’aquests animals era escassa en molts països –per bé que era molt estricte en altres, com és el cas d’Anglaterra–. Ara, per poder utilitzar aquests animals cal l’aprovació d’un comitè de bioètica, que fa un seguiment molt estricte per evitar qualsevol mena de patiment innecessari.

Tradicionalment, moltes cultures han situat les persones fora de l’esfera dels animals, com si pertanyéssim a dos reialmes radicalment diferents, la qual cosa ha servit per justificar el seu ús fins a l’explotació. Un ús que, tanmateix, és ple de paradoxes. Mentre que les persones d’alguns països aboquen el seu afecte més pur en animals de companyia com ara gats i gossos, en altres els crien com a carnassa, per menjar. De manera similar, se sacrifiquen porcs, vedelles i xais –i altres animals– de manera industrial, per a la cadena alimentària humana, sense potser tenir prou en compte que presenten un nivell de sensibilitat equiparable al d’alguns animals de companyia –que portem al veterinari quan esternuden–. El filòsof racionalista francès René Descartes, al segle XVII, va escriure que “els animals són màquines sense ànima, i per tant insensibles”, motiu pel qual, va reblar, “els [seus] crits de dolor, malgrat que aparentment ho sembli, no són comparables als crits de dolor humà, sinó que en realitat són similars al grinyol que produeixen les màquines”.

Frédéric Lenoir, filòsof i sociòleg francès nascut a Madagascar, va publicar fa uns mesos un assaig científico-filosòfic sobre el tema que, completament allunyat de falsos sensacionalismes i sense apel·lar en cap cas a sensibleries, explica de manera molt racional, amb dades científiques, què ens separa dels animals i què ens hi uneix. Ens parla d’evolució, de la revolució cognitiva i del neolític, d’etologia i d’emocions, d’intel·ligència animal i de respecte. No és un assaig que vulgui promoure l’animalisme ni el coneixement científic sobre el tema; el seu objectiu és parlar de dignitat. Dignitat humana i dignitat animal, les quals no exclouen el seu ús, sinó el seu abús. Una lectura dignificant que, amb el títol de Carta als animals (i als qui se’ls estimen), Edicions Sidillà en ofereix traduïda al català.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

dit o fet per dones

La pedra seca com una resistència

Música

In-Somni obre demà a Besalú, amb Bigott, una nova edició itinerant

besalú
música

El vidrerenc Àlex Pérez presentarà ‘Tot el que som’ al Festival Espurnes de Llagostera

vidreres
música

Sven Väth encapçalarà el cartell del festival electrònic Delirium

cassà de la selva
Cultura

Ivan Ivanji, escriptor serbi i supervivent d’Auschwitz

ART

El paper pioner d’Espais, en una exposició a Girona

Girona
Cultura

Personatges de tres obres de Guimerà a la façana de la Casa Mural del Vendrell

El Vendrell
figueres

Dibuixos del Dalí adolescent per commemorar els 120 anys del seu naixement

FIGUERES
lletres

Núria Cadenes, Jordi Masó i Maria Mercè Roca, finalistes del Llibreter

barcelona