Art

Un Masó embolcallant

El Bòlit presenta un treball de Laurent Pernel inspirat en l’obra de l’arquitecte

L’artista va cobrir una façana a Albi amb una capa d’alumini que evoca l’estètica noucentista

El Bòlit, Centre d’Art Contemporani de Girona, presenta fins al 14 de gener del 2019 l’exposició Casapellllum, un neologisme amb què l’artista francès Laurent Pernel (Cucq, Pas-de-Calais, 1973) vol aplegar en un sol concepte la imatge de casa, pell i llum que desplega en el treball que hi presenta: maquetes, dibuixos, fotografies i filmacions que documenten el recobriment d’una façana del carrer Croix Verte de la ciutat francesa d’Albi inspirant-se en els models arquitectònics de Rafael Masó.

L’exposició, coproduïda amb el centre d’art Le Lait d’Albi, té el seu origen en un altre projecte que Laurent Pernel va realitzar l’any 2005 per encàrrec de la galeria Roger Tator de Lió. En aquella ocasió, l’artista va reproduir a la façana de la mateixa galeria, situada al carrer Anvers de Lió, en un edifici estret que recordava, a més, la tipologia de les cases flamenques, l’estètica Art Nouveau que va caracteritzar l’arquitectura modernista europea i que va tenir un dels seus epicentres justament a Anvers.

Pernel, que entén que l’arquitectura “pot ser una escultura habitada”, ha aplicat el mateix procediment d’hibridació, copiant i enganxant una façana damunt una altra per incitar-les a establir un diàleg en la llunyania, a Casapellllum, aprofitament l’agermanament entre les ciutats de Girona i Albi. La proposta que va presentar al centre Le Lait va consistir a localitzar a Girona una façana o uns elements arquitectònics prou representatius de l’estil constructiu de Rafael Masó, escollit pel fet de considerar-lo un dels arquitectes més destacats de la ciutat, i trasplantar-los a un edifici d’Albi. L’operació va requerir, segons explica l’artista, la creació d’un material compost, fet de paper d’alumini i cinta de doble cara, tot disposat en una estructura de malla soldada que donava a l’embolcall creat “un aspecte semblant al d’una joia de delicada manufactura” que distingia l’edifici a primer cop d’ull de la resta de cases del carrer.

“Penseu en aquesta façana com en una màscara que no s’ajusta bé”, recomana l’artista francès, que afegeix que en el seu treball no tracta d’ocultar l’edifici que queda a sota, sinó de “proposar un diàleg entre aquesta pell i els ossos que reben un trasplantament d’aquest tipus”. A Pernel, l’ha atret de Girona, que considera “un important centre d’Art Nouveau a Espanya”, la seva condició de cruïlla d’alguns dels principals moviments artístics de principis del segle XX, en concret del modernisme i el noucentisme, “corrents de pensament transdisciplinaris que ja avançaven el singular posicionament de Catalunya en el context espanyol” i dins el qual emergeix la figura de Masó, un arquitecte contemporani de Gaudí, remarca, que “va desenvolupar una obra modernista molt influïda pel moviment Arts & Crafts”.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Mario, Llull i el manuscrit Voynich

Liliana Torres
Directora de cinema

“Les mamíferes no tenim l’instint de ser mares”

Barcelona
Crítica

Les tres vides d’una cantant llegendària

ARTS EN VIU

Una funambulista creuarà la plaça MargaridaXirgu per inaugurar el Circ d’Ara Mateix

BARCELONA

Cines que no són ‘només un cinema’

Barcelona

El cinema comercial no remunta

Barcelona

El cinema (d'autor) es fa veure

Barcelona / Los Angeles
Cinema

Belén Rueda i J.A. Bayona animen la recta final del BCN Film Fest

Barcelona
‘thriller’

Un altre líder suec pacifista amb un final tràgic