Arts escèniques

Crítica

Classe magistral sobre el moviment precís

  • VÍDEO: Moving with Pina
  • VÍDEO: Le sacre du printemps (1975)

La coreògrafa Pina Bausch (1940-2009) interpel·lava els ballarins, demanant-los moviments a partir de conceptes varis com “diumenge de missa a Wuppertal” i “gestos infantils”. Els ballarins executaven “petites frases”per formar una escena que Pina Bausch deconstruïa. Amb exigència i rigorositat però també delicadesa i correcció alhora de plantejar canvis i mostrar la seva desaprovació. La professora depurava fins quedar-se amb allò essencial; a vegades un braç ondulant. Frustrant.

Ho reconeixia la que va ser ballarina solista durant més de vint anys de la companyia Tanztheater Wuppertal, Cristiana Morganti a Moving with Pina , que es va estrenar dissabte al festival Temporada Alta ; molt més que una classe magistral sobre el procés de creació en la dansa. Pensada com una conferència, Morganti va relatar i ballar la relació que s’estableix entre un mite de la dansa expressionista com Pina Bausch, hermètica, i els seus ballarins. Cristiana Morganti va realitzar un exercici de creació i d’estil que també és un homenatge al mestratge. Amb un italià dolç i murri, que contrastava amb la mentalitat germànica dels ensenyaments de Pina, Cristiana Morganti va desgranar anècdotes –de vacances a París i sense telèfon, Pina la localitza per dir-li que ja té vol per l’endemà ser a Lisboa i suplir una emergència– i va repassar muntatges històrics com Le Sacre du printemps (1975), en el qual el moviment precís surt amb la força de l’emoció i així ho sent el ballarí. I sobre la composició inicial, a partir dels “gestos infantils”, amb la complicitat d’un senyor del públic, Cristiana Morganti va demostrar que, amb l’expressivitat facial i corporal, es pot ballar també una dansa de seducció.

Moving with Pina
Director: Cristiana Morganti
3/11/2019 Teatre de Salt


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Mario, Llull i el manuscrit Voynich

Liliana Torres
Directora de cinema

“Les mamíferes no tenim l’instint de ser mares”

Barcelona
Crítica

Les tres vides d’una cantant llegendària

ARTS EN VIU

Una funambulista creuarà la plaça MargaridaXirgu per inaugurar el Circ d’Ara Mateix

BARCELONA

Cines que no són ‘només un cinema’

Barcelona

El cinema comercial no remunta

Barcelona

El cinema (d'autor) es fa veure

Barcelona / Los Angeles
Cinema

Belén Rueda i J.A. Bayona animen la recta final del BCN Film Fest

Barcelona
‘thriller’

Un altre líder suec pacifista amb un final tràgic