Cinema

Sensibilitat social amb excés de dramatisme

No arriba a la paritat, però hi ha sis directores, que sí que representen un terç dels participants en la secció oficial del Festival de Sant Sebastià, amb un comitè de selecció que, des d’aquesta edició, està conformat d’una manera equitativa. Malauradament, tal presència no ha contribuït a l’excel·lència de la secció, on ahir va presentar-se Rocks, la nova pel·lícula de Sarah Gavron, que, precisament, també és la directora de Suffragette, que recorda l’activisme de les sufragistes angleses a principis del segle XX.

Rocks és el sobrenom d’una adolescent que, junt amb el seu germà petit, és abandonada per la seva mare, depressiva, durant una temporalitat que es fa més llarga que en altres ocasions. D’aquí, la intervenció dels serveis socials, dels quals la noia intenta fugir amb la col·laboració de part de les seves companyes de col·legi. És cert que, tot i que també força els conflictes, el film parla de l’amistat entre aquestes adolescents fins a un final que en certa manera vol ser alliberador.

Acumulació dramàtica

Tanmateix, és possible preguntar-se per què tendeixen tant a l’acumulació dramàtica gairebé totes les pel·lícules que, volent exhibir una sensibilitat social, s’ocupen de les persones més fràgils. Malgrat que també s’ha de dir que la presència corporal de les seves actrius protagonistes té força i credibilitat, Rocks cau en un cert clixé, que és allò que precisament evita amb intel·ligència La hija de un ladrón, l’opera prima de la barcelonesa Belén Funes que, per això mateix, molt possiblement tingui un valor afegit entre les pel·lícules presentades a la secció oficial, que, com la resta de seccions del festival, és a la recta final.

Amb la concessió dels premis honorífics Donostia a Donald Sutherland i sobretot a Penélope Cruz, que tindrà lloc avui, el festival continua apostant per una mena de celebració mediàtica del cinema. Però també és cert que altres seccions procuren una experiència més íntima, com ho exemplifica la projecció, a Zabaltegi-Tabakalera, de Ficción privada, una pel·lícula de l’argentí Andrés di Tella que, a propòsit de la correspondència entre els seus progenitors trobada després de la mort del pare, indueix a pensar en els nostres propis pares com uns desconeguts amb els seus misteris.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Música

In-Somni obre demà a Besalú, amb Bigott, una nova edició itinerant

besalú
música

El vidrerenc Àlex Pérez presentarà ‘Tot el que som’ al Festival Espurnes de Llagostera

vidreres
música

Sven Väth encapçalarà el cartell del festival electrònic Delirium

cassà de la selva
Cultura

Ivan Ivanji, escriptor serbi i supervivent d’Auschwitz

ART

El paper pioner d’Espais, en una exposició a Girona

Girona
Cultura

Personatges de tres obres de Guimerà a la façana de la Casa Mural del Vendrell

El Vendrell
figueres

Dibuixos del Dalí adolescent per commemorar els 120 anys del seu naixement

FIGUERES
lletres

Núria Cadenes, Jordi Masó i Maria Mercè Roca, finalistes del Llibreter

barcelona
ART

Les Bernardes ofereix una mirada a la cultura africana

Salt