Arts escèniques

Crítica

teatre

Messiez converteix Txèkhov en coreògraf

Pablo Messiez és un mestre donant versemblança a situacions surrealistes. Teatre de Buenos Aires, indubtablement. Ara ha volgut treballar l’escolta. Deixar que els actors escoltin cançons, i que això els remogui per construir una peça que va acabar arrelant-se en alguns aspectes de Les tres germanes de Txèkhov. Quan fa pocs mesos que Julio Manrique va fer una versió hermètica i potent d’aquest mateix títol, es poden reconèixer obsessions i ambicions d’alguns personatges. Però segurament tampoc era necessari. Txèkhov assegurava que ell feia comèdies que tothom llegia com a drames. Ara Messiez l’ha volgut transformar en una mena de coreògraf d’emocions amb aquesta peça esbojarrada, i amarga per moments.

Com ja va passar a El temps que estiguem junts (un treball que va servir perquè l’autor coincidós amb els membres de la Kompanyia del Lliure, al 2018) el treball actoral és clau. L’autor i director modula cada personatge en funció dels reptes i desigs de cada intèrpret, fins a construir una simfonia coral remarcable. Jugar en un pla abstracte permet fer-los coincidir en aquesta raresa. El públic gaudeix de les rèpliques, sovint d’un humor ben negre i absurd. La vitalitat ofegada procura agafar aire escoltant i ballant frenèticament My sweet lord de George Harrison –la pausa de quinze minuts és d’una exuberància brillant que recorda Jan Lauwers–. O provant d’aixecar l’ànima amb El mar dels Manel.

Jugar amb les cançons i fer-ne una trama amb sorpreses ja ho ha treballat Carles Alberola (Besos),o Llàtzer Garcia (Esquivel).El joc de Messiez no s’acaba amb la forma. També aconsegueix que el públic s’hi sumi. Com si fos un teatre dels sentits: convida a tancar els ulls i, a l’oïda, se li apareix el tacte amb la butaca. Trasbalsa fins a aconseguir que balli i aclami el seu Moscou particular. I que hi sigui Txèkhov o no, ja és el de menys. Messiez dona energia positiva des de la buidor del personatges i la intensitat vital dels actors. Brutal.

Las canciones
Text i direcció: Pablo Messiez
Intèrprets: Joan Solé, Mikele Urroz, José Juan Rodríguez, Rebeca Hernando, Carlota Gaviño, Javier Ballesteros, Íñigo Rodríguez-Claro
Dijous, 22 (fins avui). Lliure de Montjuïc


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Cultura

Mor Helen Vendler, crítica de gran influència

TEATRE

El Maldà canta Pau Riba i Malvido interpel·lant els joves

BARCELONA

Mario, Llull i el manuscrit Voynich

Liliana Torres
Directora de cinema

“Les mamíferes no tenim l’instint de ser mares”

Barcelona
Crítica

Les tres vides d’una cantant llegendària

ARTS EN VIU

Una funambulista creuarà la plaça Margarida Xirgu per inaugurar el Circ d’Ara Mateix

BARCELONA

Cines que no són ‘només un cinema’

Barcelona

El cinema comercial no remunta

Barcelona

El cinema (d'autor) es fa veure

Barcelona / Los Angeles