Música

Crítica

música

Lluminositat i claredat

En uns dies carregats de concerts a la Ciutat Comtal amb prestigioses formacions historicistes, el passat dijous va arribar al Gran Teatre del Liceu la versió en concert de l’ Orfeo ed Euridice (1762) de C.W. Gluck (1714-1787) amb la direcció del belga René Jacobs. De la mà dels meravellosos equips de la Freiburger Barockorchester, el RIAS Kammerchor i les solistes Helena Rasker (Orfeo), Polina Pasztircsák (Euridice) i Giulia Semenzato (Amore), Jacobs va tornar a demostrar el perquè del seu prestigi en la interpretació, ja no tan sols dels títols operístics fundacionals (com recordem encara la seva versió de La Calisto al TNC de finals dels noranta), sinó d’un repertori que va avançant en el temps. Darrerament, així, Leonore de Beethoven, Der Freischütz de Von Weber i l’anunci, atenció!, de la Carmen de Bizet prevista per al mes de març de l’any vinent. És evident que Jacobs està marcant un abans i un després en la història de la interpretació de la música vocal i operística de finals del segle XX i les primeres dècades del XXI per una capacitat de saber tractar el text, sempre amb la seva acurada dicció i intel·ligibilitat característiques, la descoberta de nous sons i colors tímbrics proporcionats per unes formacions de primeríssima divisió. Hi ha qui diu, i no li falta la raó, que el seu gest segueix sent confús, amb una obsessió per marcar-ho absolutament tot, però els resultats sonors són aquí. Sentir un concert de René Jacobs és introduir-se al bell mig dels misteris que envolten la música i que, en el cas del títol gluckià, ens porta al misteri del viatge iniciàtic i de l’aventura de l’amor. No és estrany que, en sortir del teatre, un trobés el carrer i el camí de tornada a casa amb una major lluminositat i claredat.

Orfeo ed Euridice
Director: René Jacobs
Gran Teatre del Liceu, 8 de juny


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

ÒPERA

La directora Emma Dante castiga el ‘bullying’ a ‘La cenerentola’ de Rossini

BARCELONA
cinema

Pablo La Parra Pérez, nou director de la Filmoteca de Catalunya

Barcelona

Nou programa d’arts per quan tanqui Can Maristany

SANT CUGAT DEL VALLÈS

Un renovat Aplec de la Salut reviu la llegenda de la pesta

SABADELL
TEATRE

Chévere incorpora llenguatge per a sords i cecs a ‘Helen Keller: a muller marabilla’

BARCELONA
J.M. Codina Tobias
Novel·lista

“La felicitat fa basarda perquè mena cap a una sensació de buit”

Barcelona
música

Un infart acaba amb Steve Albini, monument del rock alternatiu

girona
Cultura

Mor Jacobo Rauskin, poeta paraguaià d’àmplia trajectòria professional

art

L’art alliberador de Jordi Colomer, al Macba

Barcelona