Arts escèniques

FESTIVAL GREC

La Veronal irromp, rotundament, en l’adolescència

La Veronal va néixer el 2005, com una llavor dins de l’Institut del Teatre i amb alguns dels seus impulsors alternant la seva creació amb el treball d’acomodadors del Mercat de les Flors. Ara, doncs, tenen 18 anys. Marcos Morau, però, trenca el target de públic adult i fa una primera aproximació a altres edats amb aquest Firmamento, que va estrenar ahir al Mercat de les Flors.

Moltes companyies s’adrecen a nous públics a partir de la maternitat dels seus creadors. Casos com el Conde de Torrefiel (Els protagonistes), l’Agrupació Sr. Serrano (trilogia del Projecte Olympus), David Espinosa (Teatro Caca) o Teatre al Detall (La nena dels pardals) poden ser paradigmàtics, però segur que n’hi ha molts més. La Veronal ha decidit endinsar-se en un públic molt més fronterer: el de l’adolescència. En comptes de provar un espectacle que neixi a partir de la seva consulta, el coreògraf Marcos Morau ha ideat un imaginari de l’adolescent dels 13 als 15 anys que va ser. Entén que avui, si tingués aquesta edat, percebria el món de manera diferent però prefereix fiar-se de la seva intuïció que apel·lar al testimoni dels adolescents d’avui. El viatge oníric que sovint plantegen les coreografies de La Veronal és, ara, un somni on no hi ha límits i en què es barreja el metavers amb la realitat tangible. El món nou és inquietant per la tensió que generen els dos pols antagònics. Hi ha una vivència per un laberint d’opcions en què, com en el seu joc de buscar la coreografia més enroscada possible, emergeixen nous mons i se n’abandonen d’altres. Hi ha una nostàlgia pel que es perd però una esperança i empoderament pel protagonisme que pot arribar a tenir el nou capítol vital. L’obra –per a la qual ahir a la tarda es van posar més entrades a la venda, quan feia dies que s’anunciava que les localitats per a les tres funcions previstes a la Sala Maria Aurèlia Capmany estaven exhaurides– tornarà per Nadal, ja dins de la programació del Mercat de les Flors (del 27 al 30 de desembre, i els dies 6, 7, 12, 13 i 14 d gener). De fet, la coproducció del Temporada Alta, del Centro de Cultura Condeduque, de l’Oriente Occidente Dance Festival i de Les Théâtres de la Ville de Luxembourg ja en garanteix una notable projecció.

La Veronal és una de les formacions de dansa contemporània de més projecció internacional. Marcos Morau fa poques setmanes que ha acceptat convertir-se en artista resident de l’Staatsballet de Berlín durant els pròxims quatre anys. De seguida la projecció de La Veronal l’ha catapultat com a coreògraf arreu del món, i ja el 2013 va rebre el Premio Nacional de Cultura del Ministeri de Cultura.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Arts escèniques

El Festival Z acollirà setze projectes escènics

Girona

Últim dia per veure les noves tendències del circ al Trapezi

REUS

Les Festes de Maig omplen els carrers de música i cultura popular

LLEIDA
CrÒnica

Ricky Gil i Biscuit, un bon treball d’arqueologia

dit o fet per dones

La pedra seca com una resistència

Música

In-Somni obre demà a Besalú, amb Bigott, una nova edició itinerant

besalú
música

El vidrerenc Àlex Pérez presentarà ‘Tot el que som’ al Festival Espurnes de Llagostera

vidreres
música

Sven Väth encapçalarà el cartell del festival electrònic Delirium

cassà de la selva
Cultura

Ivan Ivanji, escriptor serbi i supervivent d’Auschwitz