Arts escèniques

TEATRE

‘L’últim ball’ vincula una crisi de parella amb una sala de festes

La sala de ball de La Paloma va obrir per Sant Jordi després de 16 anys de parèntesi. L’últim ball homenatja les mares i àvies que sortien a ballar els diumenges a la tarda en locals com aquest històric del Raval de Barcelona. Aquest muntatge, que es remunta a la Barcelona del 1992, es pot veure fins al 27 d’agost al Teatre Gaudí Barcelona. El TGB manté la tradició de continuar obert a l’agost. També manté en cartell Mercè Rodoreda en el triangle de París a la sala Teresa Calafell fins al 27 d’agost.

Gal Soler (que també forma part del repartiment juntament Montse Miralles i Daniel Cuello-Esparrell) denuncia les relacions tòxiques i les repressions que es vivien en la Barcelona olímpica i les que continuen produint-se avui. La Barcelona del 92 és una ciutat il·lusionada a escapar-se de la grisor de la dictadura i la transició, on s’enderroquen espais emblemàtics per construir-ne de nous

L’escenari del Teatre Gaudí es convertirà en una sala imaginària (que s’inspira en sales com La Paloma) que està a punt de ser enderrocada. La parella, a ritme de bolero, pasdoble, tango i vals, posa en evidència un model de convivència en el qual es pot reconèixer una gran part de la societat. El record del fill tindrà un paper clau en el desenvolupament d’aquesta relació perillosa i malaltissa.

El ball esdevé una via d’escapatòria com a façana d’un amor que fa mal, que llavors i ara, malgrat les il·lusions dels nous temps, continua vigent. A la vegada, l’últim ball és una denúncia de les relacions tòxiques, de l’homofòbia i de les injustes repressions que toquen viure “avui més que mai”.

L’enderrocament d’a-quest local és una metàfora de la voluntat d’enderrocament d’aquests comportaments discriminatoris. Segons la directora del muntatge, Txell Roda, “el ball és alliberador, però també una manifestació del poder del mascle damunt la femella; mostra la parella com un trofeu conquerit”. Es tracta d’una violència masclista socialment assumida que han patit parelles grans, que sol passar desapercebuda, o fins i tot és tolerada dins els entorns familiars. “És aquell amor que fa molt mal, basat en les humiliacions”, diu Roda. Fa referència a aquelles frases de les àvies justificant-los: “Ja sabem com és l’avi, té aquest caràcter.”



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

CIRC

Nou de cada deu espectacles de sala han exhaurit localitats al Trapezi

BARCELONA
TEATRE

El TNC produeix la darrera farsa dels VVAA: una festa amb Britney Spears “de tòtem”

BARCELONA
ART

El museu Morera de Lleida rep 13.500 visitants durant el mes de portes obertes

LLEIDA
Cultura

Mor l’actriu especialista en escenes aquàtiques Susan Backlinie

festival

Barcelona Poesia, amb tot de gestos quotidians

Barcelona
societat

Blanes acull la primera ‘Zombie Walk’ pel Festival Internacional de Cinema

blanes
SALT

Arriba la segona edició del Festival L'Inevitable

SALT
cultura

Comencen les obres d’ampliació del Teatre Auditori Felip Pedrell

TORTOSA
novetat editorial

Verdaguer, l’autor català més biografiat

Barcelona