Altres

girona

El 17è Festival Pepe Sales es convertirà en el Saló Barney

La 17a edició del Festival d’Art Independent Pepe Sales, que tindrà lloc entre el 20 de gener i el 7 de febrer a Girona organitzat per La Penyora Cultura, estarà dedicat a l’escriptora i mecenes nord-americana Natalie Clifford Barney (Dayton, Ohio, 1876 - París, 1972). Dona lliure i molt avançada al seu temps, obertament lesbiana en una època en què encara es perseguia l’homosexualitat, era també l’amfitriona del cèlebre Saló Barney a la seva casa de la Rive Gauche de París: un saló literari pel qual van passar, durant més seixanta anys, grans figures de les lletres, les arts i altres àmbits, des de Colette, la mítica espia Mata Hari, la ballarina Isadora Duncan i Renée Vivien –que va ser parella de Barney i a la qual ja es va dedicar el Pepe Sales del 2015– fins a Jean Cocteau, Paul Valéry, T.S. Eliot i Truman Capote, que va incloure Barney a les seves Pregàries ateses. Per això, Consol Ribas i Lluís Llamas, directors de La Penyora Cultura, volen que el proper Pepe Sales sigui no només un homenatge a Barney, sinó també al seu saló, com a exemple d’espai de trobada i epicentre de grans debats ideològics, ara que, en ple segle XXI, “només hi ha debats sobre la intel·ligència artificial i la majoria no aporten res”.

La iniciativa de dedicar el Pepe Sales a Barney ha coincidit amb una gran exposició al Centre Pompidou de París, Over the Rainbow, que mostra com, des de principi del segle XX, “els artistes han contribuït a transformar la representació de les sexualitats denominades minoritàries i han participat en les lluites liderades per les comunitats LGTBQIA+ pel reconeixement dels seus drets”. Barney és una de les grans protagonistes de l’exposició, que segons Ribas i Llamas intenta compensar molts anys d’ignorància i intolerància.

Com sempre, el Festival Pepe Sales fa una crida a creadors de tot tipus perquè facin relectures pròpies de l’obra de Barney, des de la música, les arts plàstiques i escèniques, el cinema o el pensament, però en aquest cas ampliant el marc d’acció a tot el Saló Barney. Els artistes que, com els tècnics i tots els col·laboradors fidels del festival, hi participen sempre de manera altruista són, per tant, “els seus autèntics mecenes” i per això se’ls atorga la màxima llibertat per triar la seva font d’inspiració.

Els responsables del festival volen que hi hagi tres principals vies de debat, d’acord amb l’essència de Barney i el seu saló: “Volem reflexionar sobre què comporta ser dona o formar part del col·lectiu LGTBQIA+ en un moment en què les nostres llibertats tornen a estar en perill, i també reivindicar els grans debats ideològics i el concepte de mecenatge, com un suplement de l’Estat que viu molt més a prop de la realitat social”.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

dit o fet per dones

Sobre misteris i pèrdues

Novetat editorial

Carme Riera es pregunta pel més enllà de la mort

Barcelona
ARTS EN VIU

La Mostra d'Igualada suma 16.300 espectadors entre sala i carrer

BARCELONA
CRÍTICA

Expressionisme a Barcelona

cultura

La mulassa de Granollers s’estrenarà el 9 de maig

GRANOLLERS
NOVEL·LA GRÀFICA

L’autor italià Zerocalcare s’endinsa amb la novel·la gràfica ‘Kobane Calling’ en el conflicte del poble turc

Barcelona
ARTS EN VIU

El teatre objectes venç els clàssics a la Mostra d’Igualada

IGUALADA
Salvador Domènech
Escriptor i psicopedagog

“Cal dignificar les persones que van morir per la causa democràtica”

Barcelona
CRÍTICA

Un home que ha fet un bon ús de la mort