Cinema

Crítica

cinema

A la recerca (impossible) d’una revelació

“Potser no he sortit d’una sala de cinema en tota la meva vida”, ha dit recentment Víctor Erice durant una roda de premsa celebrada en el Festival de Sant Sebastià, que l’ha festejat amb el premi Donostia. Tal declaració traspua un amor pel cinema que es fa visible a Cerrar los ojos , però pot resultar una mica inquietant, cosa que Erice deu saber més que ningú perquè ell mateix va reconèixer que la cinefília té un punt de patetisme.

En tot cas, pot intuir-se que Erice hi ha posat molt de la pròpia vida, tan lligada al cinema, en aquest film protagonitzat per un cineasta retirat (Miguel Garay / Manolo Solo) a la recerca d’un actor (Julio Arenas / José Coronado) desaparegut fa temps durant el rodatge de la que ni tan sols és la seva última pel·lícula, en restar inacabada: el títol és ni més ni menys que La mirada del adiós, però els fragments hipotètics que se’n mostren correspondrien a l’adaptació fracassada (per desavinences amb el productor Andrés Vicente Gómez) d’El embrujo de Shanghai, de Juan Marsé. Erice fa que el seu alter ego visqui en una platja del Cabo de Gata, i que la recerca el dugui a una residència de gent gran en una població andalusa, com si volgués conjurar una altra frustració: Elías Querejeta no va fer possible la part d’El sur que havia de rodar-se al sud.

Com que, a partir del títol i amb la presència d’Ana Torrent tancant els ulls dient: “Soy Ana”, també invoca El espíritu de la colmena, Cerrar los ojos és un compendi del cinema (i de la vida) d’Erice a través de les pel·lícules fetes i les que no ha pogut fer: també hi ha l’amor pel propi cinema en una obra tan explicativa que costa trobar-hi el misteri de tantes imatges del cineasta. Hi ha alguna cosa que la fa estimable, que té a veure amb el fet que sembla embalsamada: fora de temps. I potser amb el seu fracàs. Fa 50 anys, el cineasta va capturar un instant de vida: els ulls d’Ana Torrent en veure, admirada i espantada, el monstre de Frankenstein. Una epifania que la càmera va enregistrar sense que Erice ho hagués previst. Passat el temps, en una sala de cinema, vol posar en escena i així crear una revelació: jo no he vist que hi passés res.

Cerrar los ojos
Director: Víctor Erice. Intèrprets: Manolo Soto, José Coronado, Ana Torrent
Espanya, 2023


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Patrimoni

El Museu Castell de Peralada exposa a Madrid una mostra sobre la gènesi de la seva col·lecció

Peralada
lletres

Homenatgen Feliu Formosa en ocasió del seu proper 90è aniversari

barcelona
art

Els promotors del fallit Hermitage de Barcelona negocien ara amb Carmen Thyssen

barcelona
FIGUERES

El Festival de Jazz de Figueres torna després de dos anys amb una nova direcció

figueres
música

El FEMJazz! tornarà a tenir la Draga com a escenari principal en la 30a edició

banyoles
Cinema

Cate Blanchett rebrà un Premi Donostia al Festival de Sant Sebastià

Sant Sebastià
ÒPERA

La directora Emma Dante castiga el ‘bullying’ a ‘La cenerentola’ de Rossini

BARCELONA
cinema

Pablo La Parra Pérez, nou director de la Filmoteca de Catalunya

Barcelona

Nou programa d’arts per quan tanqui Can Maristany

SANT CUGAT DEL VALLÈS