Cultura

Mirador

La pèrdua progressiva del patrimoni

El fons de les editorials és sovint un dels pous negres del patrimoni. A la desídia general pel català cal sumar el tractament efímer dels llibres. Si publiquessin ara El capital, o l'Ulisses de Joyce patirien la perceptiva roda de premsa –depèn de l'època de l'any amb els periodistes saturats de novetats–, i al cap de poques setmanes els exemplars viatjarien de tornada cap als magatzems de les editorials a l'espera de ser saldats o triturats. L'esforç que es va fer en altres temps amb col·leccions de clàssics com Les Millors Obres de la Literatura Universal i Les Millors Obres de la Literatura Catalana, coeditades per Edicions 62 i La Caixa, sembla haver quedat desat a les golfes de la memòria. Totes dues col·leccions van ser dirigides per Joaquim Molas i oferien una panoràmica prou completa de la literatura. La primera va arribar als 50 títols i la segona, als 125. Les recordaran per les edicions de butxaca de color verd i marró groguenc. Laertes acaba de treure una traducció de Gargantua i Pantagruel, de François Rabelais, en versió d'Emili Olcina. La vam presentar com la primera traducció íntegra, però cal recordar que l'any 1985 Miquel Àngel Sánchez Férriz ja en va fer una de completa per a la MOLU, que dissortadament ha quedat obviada. Traduir Rabelais és un treball intel·lectual de forçuts, que caldria no deixar de banda. Quan veig els llibres menors que es publiquen, amb la coartada de la normalització, sempre em pregunto per què costa tant tenir material de primera qualitat a l'abast. De la mateixa manera que no ens permetem deixar caure les catedrals i els grans monuments, seria imprescindible tenir cura dels clàssics. Són el futur.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

‘El lliri blanc’, nou àlbum d’Astèrix que es publicarà a l’octubre

Barcelona
Mirador

Einstein tenia raó

Fotografia

La cara lletja del món

Girona
Ripoll

Candidatures, votacions populars i exàmens per escollir les pubilles i els hereus de la vila

Ripoll
MÚSICA

La Iaia es reunirà per a un concert el 14 d’abril a Vic

Hahn, Noseda, Grimaud Vicent i Mehta al BCN Clàssics

barcelona
MÚSICA

Terrassa celebra la recuperació “al 100%” del Festival de Jazz

Actualització de la comèdia “M’agrada molt el que fas”

barcelona

Orsay torna a acollir pintures pastel del segle XIX

barcelona