cultura

L'estiu a escena

Les dues cares de l'antidiva

Montserrat Caballé va fer un sobreesforç per oferir diumenge dos concerts en el Festival Castell de Peralada, com ara fa 25 anys. Al Bano i ella són una gran parella còmica

Montserrat Caballé és l'artista que més vegades ha actuat en el Festival Castell de Peralada. De fet, en va obrir la primera edició, el 18 de juliol del 1987, amb un concert benèfic (Mozart per Àfrica) a l'església del Carme, amb el Quintet Vocal de Catalunya, i el mateix dia la soprano va actuar també en l'òpera Mozart i Salieri, als jardins del castell. Llavors la Caballé tenia 54 anys i ara en té 78. Però fidel a Peralada, la soprano va acceptar el repte de tornar a fer-hi dues actuacions diumenge, per celebrar el 25è aniversari del festival. A les 7 de la tarda, Caballé va iniciar a l'església del Carme un recital líric, i va anar per feina: gairebé sense dir ni bona tarda ni donar-se treva a ella mateixa, va interpretar una dotzena de peces de Donizetti, Rossini, Gounod, Massenet, Puccini, Nicolai i Pahissa, abans d'oferir un únic bis molt reclamat pel públic que omplia l'església. Els fans patien una mica per ella, pel sobreesforç evident que li representa estar una hora cantant sense parar i a peu dret.

És evident que Caballé té problemes de mobilitat, però no se n'amaga, i ho compensa amb una veu encara molt en forma i, sobretot, amb una simpatia desbordant, com va quedar molt més clar en el concert que un parell d'hores més tard va oferir, amb l'italià Al Bano, a l'auditori dels jardins. És un espectacle que Caballé i Al Bano ja han passejat per Europa i que tenen ben après: va començar Al Bano sol i després la va anar a buscar per interpretar junts l'Ave Maria de Mascagni, i ella va continuar sola amb O mio babbino caro i l'havanera de Carmen de Bizet. Ell va cantar Volare amb cadència reggae i ella va anar de la sarsuela a Vangelis, per arribar junts al final amb Felicità i el Va, pensiero de Nabucco, escoltada el dia anterior al mateix escenari. Van parlar molt: de l'imperi romà, de les excel·lències del peix català, del funicular de Nàpols i de mil coses més que van allargar àgilment l'espectacle fins a les dues hores i mitja. Ell no es va poder estalviar una referència als seus problemes amb una periodista de Telecinco, però en general la parella va funcionar amb una brillant vis còmica, reforçada pel riure encomanadís de l'antidiva Caballé. Un excel·lent treball de l'Orquestra Nacional d'Andorra i del director Alterisio Paoletti van aconseguir que la barreja estilística assolís una coherència notable.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
cultura

Mor Francisco Rico, un dels grans experts del ‘Quixot’

barcelona

Marc Larré guanya el premi Antoni Vila Casas d’Escultura 2024

palafrugell
cultura

La llei contra la bruixeria més antiga d’Europa, de les Valls d’Àneu, compleix 600 anys

barcelona
Novel·la Gràfica

Jaime Martín i les trementinaires del Pirineu

Barcelona
Blaumut
Grup barceloní de pop, acaba de publicar el ‘Capítol 1’ del seu nou disc, ‘Abisme’

“Ara hi ha un consum excessiu de tot, sense gaudir de res”

Barcelona
girona

Torna ‘La consueta de sant Jordi’

girona
MÚSICA

La Franz Schubert Filharmonia presenta la nova temporada

BARCELONA
Crítica

Un guant

guardó

Gemma Lienas rep el Premi Cedro per la defensa dels drets d’autor

madrid