cultura

Crítica

clàssica

Exhibició de mezzo amb animals

La mezzosoprano Magdalena Kozena, atenta i sensiblement acompanyada pel pianista Yefim Bronfman, va començar la seva actuació a Torroella amb una cançó de Mussorgski en què un nen li demana a la dida que li canti la rondalla d'un terrible llop dolent, que s'endú els nens al bosc i se'ls menja, i, a part dels bisos, va acabar el programa amb una cançó de Béla Bartók, amb un text tradicional eslovac, en què un noi, al qual se li demana que agafi les cabres per menar-les cap a casa, diu que se'ls hauria endut de grat si el llop no l'hagués mort de por. Tinc la sensació que aquesta circularitat no deu ser inconscient considerant la coherència de la proposta amb la qual Kozena va abordar cançons que, entre la segona meitat del segle XIX i tot just començada la segona del segle XX, van compondre els esmentats Mussorgski i Bartók, a més de Ravel i Rakhmàninov i, essent el més tardà, Xostakóvitx. Tot i la diversitat d'aquests compositors, es va fer perceptible que configuraven un programa meditat, íntimament relligat i delicadament exigent tant pel que fa als intèrprets com als receptors. Un programa sense recursos fàcils, però ple de peces riques, singulars, complexes i joioses que van convidar la mezzosoprano txeca no només a exhibir els amplis registres de la seva veu, tan líricament aguda com ben timbrada en els greus, sinó també les seves notables capacitats dramàtiques.

No només van aparèixer els llops en els textos de les cançons. A través de les Històries naturelles, de Jules Renard, musicades per Maurice Ravel, va haver-hi espai sonor per al paó, el grill, el cigne, el blauet i la pintada. En el cicle L'habitació dels nens, Mussorgski, també autor dels textos d'aquesta sorprenent immersió en l'imaginari infantil, hi ha un gat mariner i fins un cavall de cartró. Entre les romances musicades per Rakhmàninov, hi ha un “caçador de rates” creat per Valeri I. Briússov. I, entre els textos tradicionals eslovacs musicats per Bartók, “els paons aletegen amb orgull” a la peça A ca la núvia. No hi ha presència d'animals en els poemes de Saixa Txorni que van inspirar Xostakóvitx, però són uns textos fascinants i complexos que es van fer arribar als espectadors en una traducció a cura de Miquel Desclot.

En tot cas, a Kozena no van espantar-la ni els llops ni cap altre animal. Sobretot reconeguda com a intèrpret de la música barroca, excel·lint en Bach, i també del repertori mozartià, la mezzosoprano va demostrar la seva versatilitat, l'esmentada amplitud de registres i una gran presència escènica amb el suport de la seva expressivitat. És una figura emergent que el festival de Torroella ha tingut el detall de fer-nos present. Com a propines, va regalar amb exquisidesa Intermezzo, de Schumann, i Rêve d'amour, de Fauré. Una invitació a escoltar-la en tot allò que vulgui cantar.

Magdalena Kozena i Yefim Bronfman
Obres: De Mussorgski, Xostakóvitx, Ravel, Rakhmàninov i Bartók
Església de Sant Genís de Torroella de Montgrí. 18 d'agost del 2011, dins el Festival de Músiques de Torroella de Montgrí


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
CIRC

Nou de cada deu espectacles de sala han exhaurit localitats al Trapezi

BARCELONA
TEATRE

El TNC produeix la darrera farsa dels VVAA: una festa amb Britney Spears “de tòtem”

BARCELONA
ART

El museu Morera de Lleida rep 13.500 visitants durant el mes de portes obertes

LLEIDA
Cultura

Mor l’actriu especialista en escenes aquàtiques Susan Backlinie

festival

Barcelona Poesia, amb tot de gestos quotidians

Barcelona
societat

Blanes acull la primera ‘Zombie Walk’ pel Festival Internacional de Cinema

blanes
SALT

Arriba la segona edició del Festival L'Inevitable

SALT
cultura

Comencen les obres d’ampliació del Teatre Auditori Felip Pedrell

TORTOSA
novetat editorial

Verdaguer, l’autor català més biografiat

Barcelona