cultura

Crítica

cinema

Triple salt mortal sense xarxa

El bon cinema no és aquell que neix de la resignació, sinó de la recerca i de la incertesa

El cinema d'Isaki Lacuesta és un cinema en moviment. En la seva obra hi ha un desig de provar formes, de generar noves escriptures, de trencar motllos i de convertir l'obra fílmica en un artefacte complex. Aquest moviment permanent, el converteix en un cas insòlit dins del cinema del nostre país. Los pasos dobles, el seu darrer film, pot sorprendre, despistar, però en cap cas deixar indiferent ja que és un dels exercicis d'estil més arriscats que ha dut el cineasta fins aquest moment. Un exercici que pot ser considerat com un triple salt mortal sense xarxa i que demostra que el bon cinema no és aquell que neix de la resignació, sinó de la recerca i de la incertesa.

Què és Los pasos dobles? A priori, podem considerar aquesta curta pel·lícula com una barreja de moltes pel·lícules possibles. Hi ha una pel·lícula d'aventures que podria ser una replica de Las minas del rey Salomón, les notes musicals ens recorden que també la història pot transformar-se en un film de Sergio Leone, mentre que els aspectes més ètnics ens recorden el cinema de Jean Rouch i els més simbòlics ens situen de ple dins el pes del cinema africà de Souleyman Cissé o Idrissa Oueadrogo, nascut de la força de la tradició oral. Hi ha també la figura mítica del pintor d'origen belga François Augéras, que va abandonar-ho tot per instal·lar-se a Mali, per crear al costat del poble natiu i per sentir en la puresa del món salvatge tot allò que la civilització li havia negat. Augéras es converteix en la rèplica d'Arthur Cravan, el personatge que va guiar el primer documental d'Isaki Lacuesta i troba la seva prolongació en la figura de Miquel Barceló, que al llarg de la pel·lícula adquireix un caràcter espectral, com si fos un pintor que recupera un llegat i troba en la vida primitiva una forma de fer parlar l'art, la vida i l'atzar.

La figura d'Augéras li permet retrobar alguns dels temes essencials de la seva filmografia com són la relació entre l'art i la vida, la suplantació, els simulacres, els dobles, la tensió entre allò original i allò fals i les contradiccions entre allò real i allò mític. El resultat final és brillant, porta l'espectador d'un costat a l'altre, l'endinsa cap als paradisos perduts de l'aventura i d'allà el desplaça cap a cultures ancestrals. És cert que la gran quantitat de registres que conviuen a l'interior de la pel·lícula poden donar la sensació que l'artefacte acaba essent més poderós que el seu contingut intern, però també es cert que amb Los pasos dobles Isaki Lacuesta dóna un pas essencial dins la seva carrera. Un pas tan arriscat que porta implícit preguntar-nos quin serà el pas doble que durà a terme després d'aquesta operació.

Trobar una resposta a la qüestió no és gens fàcil, en l'obra d'Isaski Lacuesta tot resulta imprevisible.

Los pasos dobles
Director: Isaki Lacuesta
Estat espanyol, 2011


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
Los pasos dobles

«Los pasos dobles»

Gènere: Drama
Direcció: Isaki Lacuesta.
Intèrprets: Miquel Barceló, Josef Nadj, Amon Dolo, Amasagú Dolo.
Valoració crítica: [ep] [ep] [ep] [eb]

Publicat a

dit o fet per dones

La pedra seca com una resistència

Música

In-Somni obre demà a Besalú, amb Bigott, una nova edició itinerant

besalú
música

El vidrerenc Àlex Pérez presentarà ‘Tot el que som’ al Festival Espurnes de Llagostera

vidreres
música

Sven Väth encapçalarà el cartell del festival electrònic Delirium

cassà de la selva
Cultura

Ivan Ivanji, escriptor serbi i supervivent d’Auschwitz

ART

El paper pioner d’Espais, en una exposició a Girona

Girona
Cultura

Personatges de tres obres de Guimerà a la façana de la Casa Mural del Vendrell

El Vendrell
figueres

Dibuixos del Dalí adolescent per commemorar els 120 anys del seu naixement

FIGUERES
lletres

Núria Cadenes, Jordi Masó i Maria Mercè Roca, finalistes del Llibreter

barcelona