Cultura

editorial

Clàssics i moderns d'altura

Els nostres companys Xavier Serrahima i Jaume Ferrer Puig ens ofereixen a les pàgines centrals d'avui una visió de Ferran Soldevila, un dels historiadors més importants de la Catalunya moderna. Cal remarcar, així mateix, que Ferran Soldevila va conrear gairebé tots els gèneres literaris. Per exemple, els seus poemes es van compilar en un volum el 1964 i figurava a les antologies Els poetes d'ara, del 1924, i Poesia de guerra, del 1938. Cal destacar-lo també com a dramaturg –va dirigir l'Agrupació Dramàtica de Catalunya–, prosista, assagista, traductor i fins i tot va publicar algun llibre de literatura infantil, com Faules. Tampoc és gens menyspreable la seva tasca dins el periodisme, on va col·laborar en capçaleres històriques com La Revista, La Publicitat, D'Ací i d'Allà, Mirador, Revista de Catalunya i Serra d'Or. Intel·lectual complet, va acabar personificant els ideals noucentistes, des d'on va evolucionar fins a esdevenir un dels escriptors més representatius del segle XX. Precisament d'alguns d'aquests articles i proses, publicats a revistes com La Publicitat, el 1938 es va decidir a aplegar-los a Hores angleses, que es va reeditar l'any 1947 i també el 1970 dins del volum Al llarg de la meva vida. És, per tant, oportuna la recuperació que ha fet l'editorial Adesiara, encapçalada pels estudis introductoris d'Alan Yates i de l'historiador Joaquim Nadal, que també va ser lector a la mateixa universitat britànica fa més de quaranta anys després que Ferran Soldevila.

També volem destacar la nova novel·la de Jordi Coca, amb què Jordi Llavina obre la secció dedicada a la crítica. Coca és un veterà –la seva primera novel·la data del llunyà 1971–, que ha participat en la renovació de la nostra literatura, oferint-nos sempre retrats de la nostra època dins d'una prosa realista i històries que destaquen per la seva profunditat moral i qualitat literària. En caure la tarda és un nou pas endavant en la seva trajectòria, una obra que s'acosta a mestres com Bellow, Roth, Malamud i companyia. Literatura per a adults dins d'aquest imperi carrincló i mediàtic on ens intenten conduir.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Els pots empetitits

BARCELONA
Crònica
GUILLEM VIDAL

Apòstol de l’espectacle

Barcelona

Chico Boy presenta avui el seu primer disc al Yeah!

girona

Tom Hagan torna amb l’EP ‘2021-2022’

girona

L’Anoia crea una marca per ser referent català de l’artesania

BARCELONA

Fins a 200 concerts a micropobles al Itinera Parlem

Els promotors del Festival de Pedralbes continuen el projecte al Poble Espanyol

barcelona
EQUIPAMENTS

La segona biblioteca de Figueres es començarà l’any 2025

FIGUERES

Quevedo, confirmat al festival Mediterranea de Roses d’aquest estiu

ROSES