Sense cultura

D'ARA. I. D'AQUÍ

jaume vidal

Màscares que ho mostren tot

L'artista Carmen Calvo revela el seu univers de nostàlgies que expliquen el sentiment d'avui

Seré clar. La creació de Carmen Calvo (València, 1950) m'agrada. El seu treball em sembla interessant perquè conjumina força bé els elements que configuren l'obra. Un d'aquests components és, segons la meva visió, l'enyor. La nostàlgia d'un temps que no s'ha viscut, però que és a tocar. Els temps dels avis, dels pares quan eren joves. Temps viscuts per herència dels sentiments dels qui van passar abans que nosaltres. Aquesta idea es reflecteix per la utilització de velles fotografies, de quaderns comercials groguencs, de llibres amb taques d'humitat, d'objectes que, en el cas que encara conservessin un aroma, seria el del pas del temps.

Aquesta idea del passat agafa diferents significacions segons s'ordenen els elements seguint les directrius de l'artista. I, en aquesta posada en escena, hi apareix un altre protagonista: el dibuix. Carmen Calvo dibuixa sempre. Fins i tot quan els traços no són presents. Els seus collages tenen la força d'un gargot i la profunditat d'un dibuix a mà alçada. Però, quan el dibuix és explícit, es mostra democràticament conciliador amb la resta de materials i instruments artístics.

Perquè el que dóna coherència a la plasticitat de les obres de Calvo és el concepte, el discurs. Calvo sí que és esteticista, no ho és per voluntat de ser-ho sense més ni més, sinó perquè el que vol és parlar de coses que continuen vives, vigents. Ni que ho faci amb elements del passat. Carmen Calvo parla del sexe i dels sexes, de la passió, de la soledat. De tot el mostrari de sentiments anímics i de contratemps vitals.

Aquest discurs, que marca tota la seva trajectòria, continua vigent en l'exposició Anónimo e impropio, que presenta fins al 9 de novembre a la galeria Alejandro Sales de Barcelona. Amb recursos diferents, Calvo emmascara els rostres dels personatges, més per mostrar la seva autèntica personalitat que no pas per ocultar la seva identitat. Una nena es mostra com una dona adulta a Se me abre un abismo. Un rostre circumspecte té una alegria amagada a Otro método i un cavaller amb posat elegant provoca sospites amb la cua que llueix a la peça Bruma sin niebla.

El món de Calvo bascula entre un enganyós barroquisme i un minimalisme conceptual de gran potència. Una prova d'aquesta expressió la trobem en l'obra Salud anónima, amb què amb una senzilla xarxa de cabell construeix un ampli discurs conceptual, que és en definitiva el que motiva el seu compromís artístic.

Vital
L'obra de Carmen Calvo és una mena de diari en el qual pots llegir tots els seus anhels i les seves inquietuds. Però, lluny de ser un inventari egòlatra, els seus temes poden ser compartits per tots. Es tracta d'una guia vital.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
CULTURA

La nova seu del Museu Morera de Lleida, inaugurada oficialment

lleida
CULTURA

Visites al campanar de Sant Fèlix de Sabadell per celebrar el tricentenari

sabadell
CULTURA

Durro enceta la festa del foc al Pirineu amb la baixada de falles

Durro
SÓNAR 2024

Entre clàssics gals i transgressors kenyans

BARCELONA

Revista centenària

Banyoles
Lluïsa Julià i Capdevila
Directora de la “Revista de Catalunya”

“Volem fer més visible la «Revista de Catalunya»”

Banyoles
“La ‘Revista de Catalunya’ sempre ha estat fidel als seus principis”
Josep M. Roig Rosich
Historiador

“La ‘Revista de Catalunya’ sempre ha estat fidel als seus principis”

Banyoles
Joan Villarroya Font
Historiador i autor del llibre “Mussolini contra Barcelona”

“Al darrere del bombardeig del 17 de març del 1938 hi havia Mussolini”

Badalona
música

Aire, el nou projecte dels cassanencs Anna Pérez i Xevi Vallès, estrena el seu primer disc

cassà de la selva