Cinema Critica

crítica

Imma Merino

El ‘loser' i el gat Ulisses

Amb ‘A propósito de Llewyn Davis', premi del jurat en l'últim Festival de Canes, uns malenconiosos germans Coen narren l'odissea d'un cantant fracassat en una època de plena crisi de la música folk

A O brother, were art thou, film de l'any 2000 ambientat en l'època de la depressió dels EUA, Ethan i Joel Coen utilitzen el tema I'll fly away de manera recurrent i parcialment anacrònica (la cançó és, de fet, de primers dels anys trenta, però es fa present amb la versió de Kossoy Sisters enregistrada l'any 1956) per acompanyar l'odissea del protagonista pels camps a la vora del Mississipí a la recerca d'uns diners (sempre comporten problemes en els films dels germans cineastes de Minnesota) robats i amagats. El cas és que aquest film, inspirat en passatges del viatge d'Ulisses, remet a la música folk de finals dels cinquanta que ocupa el centre d'Inside Llewyn Davis / A propósito de Llewyn Davis, amb la qual els Coen aporten un relat circular que també invoca la mítica narració homèrica, tot i que el protagonista va donant voltes (de casa en casa i de sofà en sofà) sense tenir un lloc al qual tornar. O potser qui fa el viatge, a través de l'antiheroi amb guitarra que se n'ha de fer càrrec de manera inesperada, és un gat anomenat Ulisses.

El títol original de la nova pel·lícula dels Coen també ho és de l'únic disc enregistrat pel seu protagonista fictici, si bé, com en el cas d'altres personatges, s'inspira en les peripècies de diversos cantants folk nord-americans dels anys cinquanta i sobretot en les memòries d'un d'ells, Dave Van Ronk, al qual Llewyn Davis també li manlleva cançons. No és que Llewyn Davis sigui una transposició ficcionada del real Van Ronk, sinó que els Coen han imaginat el personatge i les seves circumstàncies a partir d'unes memòries que descriuen l'ambient del Grenwich Village, el mític barri artístic de Nova York, en una època en què la música folk era bescantada, de manera particular per la bohèmia circumdant afecta al jazz. De fet, Llewyn Davis és un perdedor condemnat al fracàs que representa una època de transició del folk durant la qual, just abans de l'aparició d'uns cantants que van fer-se representatius i és per això que l'acció se situa l'any 1961 en què va irrompre Bob Dylan, uns músics van fer-hi una nova aproximació impregnant-se de vells discos per recollir el caràcter brut i realista del blues del Mississipí tot assajant a l'hora d'expressar els seus propis desigs i emocions a través d'aquesta música.

Es diu que els Coen voregen el cinisme mostrant-se implacables amb els seus personatges, sovint víctimes mesquines de la pròpia cobdícia. No és el cas del protagonista d'Inside Llewyn Davis, de manera que, sense arribar a ser-hi complaents, relaten la seva odissea amb una certa emotivitat malenconiosa. És així que no renuncien a la seva fatalista mirada amarga i al seu humor lacònic, però aporten un film pausat que, sense que te n'adonis, va atrapant-te amb la seva tristesa, que també habita en els ulls d'Oscar Isaac (un dels enamorats de la sàvia Hipàtia a Ágora, d'Amenábar) encarnant aquest Ulisses modern entristit pel suïcidi del seu company musical i que, en un moment de crisi, vol embarcar-se a la marina mercant. Si bé l'escenari preferent és el Grenwich Village, un dels millors passatges del film té a veure amb un viatge cap als inferns que du el protagonista a Chicago amb la immensa presència (en tots els sentits) de John Goodman. Quan torna, els temps, certament, van canviant.

Amagats i oblidats
Els cantants folk nord-americans dels anys cinquanta, en bona part pertanyents a la classe obrera a la qual van mantenir-se fidels, van preparar una renovació que van culminar amb èxit Bob Dylan –la silueta del qual apareix a Inside Llewyn Davis– Phil Ochs, Joan Baez i Joni Mitchell. Tot i la seva aportació, però, es mantenen amagats i oblidats. Ethan i Joel Coen, sensibles a la cultura popular, volen vindicar aquests perdedors: hi va haver algú entre Pete Seeger, encara viu, i Bob Dylan.
A propósito de Llewyn Davis
‘Inside Llewyn Davis' Direcció: Joel i Ethan Coen Interpretació: Oscar Isaac, Carey Mulligan, Justin Timberlake, F. Murray Abraham, Garrett Hedlund, John Goodman Gènere: drama País: EUA, 2013


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
Inside Llewyn Davis

«Inside Llewyn Davis»

Gènere: Drama
Direcció: Joel i Ethan Coen.
Intèrprets: Oscar Isaac, Carey Mulligan, Justin Timberlake.
Valoració crítica: [ep] [ep] [ep] [eb]

Publicat a

[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

LLENGUA

Joan Vall: “La llengua es defensa a les urnes”

BARCELONA
cultura

Jusèp Boya, Gemma Carbó i Rosa Lluch Bramon seran els experts que assessoraran el procés per escollir el nou director del Muhba

barcelona
LLIBRES

Litterarum dedicarà la propera fira a reivindicar l’art com a teràpia

BARCELONA
Cultura

Mor als 89 anys el periodista i escriptor francès Bernard Pivot

ART

Torrent Pagès “reneix” en una exposició a la Fundació Valvi

Girona
TEATRE

Joan Lluís Bozzo torna al teatre amb un documental sobre salut mental juvenil

BARCELONA
TEATRE

El TNC furga en la comèdia dramàtica de família a ‘Amnèsia’

BARCELONA
Cinema

El Truffaut dedica un nou cicle de la Fimoteca a Wim Wenders

Girona
Joan Safont
Periodista i escriptor

“Els polítics tenen pànic de semblar massa intel·lectuals”

Barcelona