música

Gala de fi de festa

L'últim dels concerts programats en el Musicant de Campllong es va convertir en un veritable final de festa. Així, com si fos una gala de festa major, el públic va emplenar l'envelat instal·lat a la plaça de Catalunya i va estar a l'expectativa de l'espectacle programat, tot i que alguns espectadors tenien l'atenció dividida en la final de futbol que radiaven just a la mateixa hora, com es va poder comprovar amb l'empipador crit que un aficionat va fer just quan el Barça va marcar.

Així doncs, l'ambient era idoni per al darrer dels recitals del sisè cicle de música del país, que, tal com es podia llegir en el programa general, «continua apostant pel patrimoni musical català [...] amb músics i intèrprets de les terres catalanes». Amb aquesta declaració de principis va començar la sarsuela Cançó d'amor i de guerra, amb música de Rafael Martínez Valls i llibret de Lluís Capdevila i Víctor Mora, i amb una «producció» de Metropolitana de Sarsuela. L'obra està estructurada en dos actes i va ser estrenada l'abril de 1926, i, tal com apuntà Joan Arnau en la producció discogràfica del segell Columbia del 1974-1975, «La música de Cançó d'amor i de guerra és abundosa en idees que per la senzillesa de forma i la sinceritat d'expressió arriben fàcilment al públic. Des del bonic i vibrant cant del forjador fins a la marxa final, molt encoratjadora, tota la partitura és un seguit de melodies fresques, indubtablement belles, que el compositor vesteix amb harmonies ben acurades».

Tots els ingredients eren favorables per fer arribar al públic una obra plena de lirisme que fora de les grans ciutats només se sol escoltar de manera fragmentada i en el repertori del concert de festa major de les cobles orquestres representatives del tipisme festiu cultural de la majoria dels pobles de les nostres comarques.

És important poder donar a conèixer aquest repertori de la manera com fou concebut, i en aquest aspecte s'ha d'elogiar la tasca que fan els responsables de la programació del Musicant, però també s'ha de concebre com a imprescindible que les obres d'aquest gènere puguin arribar al públic amb cura dels detalls, sobretot els musicals, per tal de copsar tota la seva vàlua.

Des d'aquest punt de vista, la interpretació va donar mostres de feblesa, el lirisme i la tensió musical van veure disminuïda la seva força i la bellesa de les melodies i la claredat de la textura van quedar enterbolides per una concepció i una execució que no van cuidar suficientment els detalls.

Intèrprets: Metropolitana de Sarsuela Lloc i dia: plaça de Catalunya de Campllong, 28 d'agost del 2009


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Mario, Llull i el manuscrit Voynich

Liliana Torres
Directora de cinema

“Les mamíferes no tenim l’instint de ser mares”

Barcelona
Crítica

Les tres vides d’una cantant llegendària

ARTS EN VIU

Una funambulista creuarà la plaça MargaridaXirgu per inaugurar el Circ d’Ara Mateix

BARCELONA

Cines que no són ‘només un cinema’

Barcelona

El cinema comercial no remunta

Barcelona

El cinema (d'autor) es fa veure

Barcelona / Los Angeles
Cinema

Belén Rueda i J.A. Bayona animen la recta final del BCN Film Fest

Barcelona
‘thriller’

Un altre líder suec pacifista amb un final tràgic