Cultura

CaixaForum inaugura una exposició sobre Méliès, el pare del cinema d'il·lusió

La mostra és un viatge al fascinant món d'un dels creadors més destacats de la història del cinema

Es podrà veure fins a l'11 de gener del 2015

“Les pel·lícules tenen el poder de capturar els somnis”, va deixar dit Georges Méliès (1861-1938). Però no sempre va ser així en el setè art; no fins a la seva irrupció, portant a les pantalles un món de màgia i il·lusió, abocat completament a la ficció i com mai s'havia vist fins aleshores, en un panorama cinematogràfic gairebé només documental tal com havien concebut els Lumière. És per això que se'l considera el pare del gènere fantàstic i del trucatge cinematogràfic. I segurament també que sigui més conegut (si més no reconegut) als Estats Units que no pas a Europa i fins i tot França, el seu país natal. Sobretot a Hollywood, l'anomenada fàbrica dels somnis, on la seva figura torna a ser més vigent que mai després que Martin Scorsese li retés un merescut homenatge amb la pel·lícula La invenció d'Hugo (2011).

I és que l'ombra de Cahiers du cinema –revista especialitzada que sempre ha pres partit pel cinema de tendència realista més propi dels Lumière– és molt allargada, com va reconèixer Laurent Mannoni, director científic del Patrimoni i del Conservatori de Tècniques de La Cinémathèque Française i comissari de l'exposició Georges Méliès. La màgia del cinema. Una mostra fascinant coorganitzada amb l'Obra Social La Caixa que arriba a Girona després del pas per Madrid, Barcelona i Palma, i que té precisament el propòsit de revertir aquest deute a qui es considera un dels creadors més importants de la història del cinema. L'exposició, inaugurada ahir, es podrà veure a CaixaForum Girona fins a l'11 de gener del 2015.

Amb més de 135 objectes –pel·lícules, fotografies, dibuixos, pòsters i aparells– i la projecció de 21 films, amb una atenció especial a Le voyage dans la Lune (1902), la mostra de Méliès permet aprofundir en les arrels culturals, estètiques i tècniques d'aquest cineasta influenciat per l'il·lusionisme i el precinema, així com introduir el visitant en el seu ric univers creatiu. Una exposició, com remarca Mannoni, que és complementària de la col·lecció que exhibeix el Museu del Cinema de Girona i de la qual està segur que el mateix Tomàs Mallol estaria d'allò més orgullós.

Activitats paral·leles

Com és habitual en les exposicions de CaixaForum, s'amplia el contingut amb activitats complementàries, entre les quals destaca un cicle de projeccions de films al voltant de Méliès al Cinema Truffaut, i un taller participatiu.

LES XIFRES

500
pel·lícules va realitzar entre el 1896 i el 1912. Actualment se'n conserven la meitat, unes 250.
50
pel·lícules va filmar a l'estudi de Montreuil l'any 1908, el de la seva màxima esplendor.
El perfil

L'home que volia ‘meravellar'

J.C.L

Fill d'un empresari del calçat, Georges Méliès va ser dibuixant, mag, director de teatre, actor, decorador, tècnic i també productor, realitzador i distribuïdor de més de 500 pel·lícules entre el 1896 i el 1912. La seva contribució al setè art és fonamental. Va regnar en el món del gènere fantàstic i del trucatge cinematogràfic durant gairebé vint anys, abans de caure en l'oblit i la ruïna econòmica, que el van portar a destruir els negatius de totes les seves pel·lícules. Méliès, que “buscava meravellar”, en paraules de Mannoni, va ser un vertader pioner dels efectes especials. Va aplicar de forma enginyosa trucs de màgia i de la tècnica de la llanterna màgica, i va adquirir així una popularitat extraordinària, que va culminar amb l'estrena el 1902 de Le voyage dans la Lune, que van veure milions d'espectadors. Malauradament per a ell, l'expansió de la indústria cinematogràfica i l'aparició de grans empreses van posar fi al seu regnat.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.