Cinema Critica

CRÍTICA

Àngel Quintana

Les imatges grandiloqüents de Salgado

Wim Wenders defineix La sal de la tierra com una pel·lícula sobre les grans imatges. El cineasta torna a reflexionar sobres les imatges d'un altre, després dels seus treballs sobre Nicholas Ray, Yasujiro Ozu o els germans Skladanovski. Ara ens parla d'unes imatges que tenen la força de la grandiloqüència espectacular. El creador és el fotògraf brasiler Sebastião Salgado, un home que ha recorregut tot el món per retratar la fam, la misèria, els cossos humans i per acabar buscant els paradisos perduts de la natura en el seu projecte Gènesi, una exposició del qual es pot visitar actualment al CaixaFòrum de Barcelona. Wenders no ens parla dels mètodes de treball, de les càmeres que utilitza per fer les fotografies monumentals, dels mètodes de revelatge, ni planteja cap reflexió estètica sobre l'enlluernadora i discutible obra de Salgado. La sal de la tierra és, sobretot, una mena de biografia, que en alguns casos s'acosta a l'hagiografia, de Salgado, en la qual Wenders col·labora amb el fill del cineasta, Juliano Ribera Salgado. La pel·lícula descriu una trajectòria que comença amb el redescobriment d'Amèrica Llatina, segueix amb el retrat dels grans conflictes i acaba proposant una mena de procés místic de redempció davant la natura salvatge.

La sal de la tierra és un documental convencional en què la creativitat de Wim Wenders és força absent. La pel·lícula enlluerna per la força que té contemplar les fotografies en una gran pantalla. El públic apassionat per la fotografia pot sentir-se atret per escoltar el camí personal que va portar Salgado cap a la professió.

Un altre públic pot sentir-se frustrat perquè darrere la reivindicació de l'artista no hi ha cap exposició dels seus secrets. Situats en el terreny de la discussió sobre l'ètica de determinades imatges, probablement pot sorgir un debat sobre si els treballs de Sebastião Salgado a Etiòpia, Mali, la guerra de Bòsnia o el conflicte de Ruanda porten a terme un procés d'estatització de la pobresa o si, en canvi, volen reflectir un punt de vista contra la brutalitat.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Música

In-Somni obre demà a Besalú, amb Bigott, una nova edició itinerant

besalú
música

El vidrerenc Àlex Pérez presentarà ‘Tot el que som’ al Festival Espurnes de Llagostera

vidreres
música

Sven Väth encapçalarà el cartell del festival electrònic Delirium

cassà de la selva
Cultura

Ivan Ivanji, escriptor serbi i supervivent d’Auschwitz

ART

El paper pioner d’Espais, en una exposició a Girona

Girona
Cultura

Personatges de tres obres de Guimerà a la façana de la Casa Mural del Vendrell

El Vendrell
figueres

Dibuixos del Dalí adolescent per commemorar els 120 anys del seu naixement

FIGUERES
lletres

Núria Cadenes, Jordi Masó i Maria Mercè Roca, finalistes del Llibreter

barcelona
ART

Les Bernardes ofereix una mirada a la cultura africana

Salt