Cultura

Ressuscitar al 2074

Mateo Gil, guionista d'Amenábar i director de ‘Blackhorn', roda a Barcelona el film de ciència-ficció ‘Project Lazarus' amb un repartiment internacional

Quatre o cinc mil persones estan crionitzades al món, sobretot als Estats Units, i alguns d'elles hi estan amb les seves mascotes. Es tracta de la congelació d'éssers vius en condicions especials, “amb l'esperança que en el futur els puguin reanimar i els avenços permetin ressuscitar-los”, explica Mateo Gil, guionista de grans èxits d'Amenábar com Abre los ojos i Mar adentro, i director de l'excel·lent western Blackhorn. Ho explica en una pausa del rodatge de Project Lazarus, film de ciència-ficció que ha escrit i dirigeix durant dues setmanes a Barcelona, després de filmar cinc setmanes a les Canàries.

La primera idea la va tenir quan escrivia el guió d'Abre los ojos (1997). “Em preguntava com seria despertar-te de la reanimació en un hospital del futur –comenta–. La teva gent no hi és, no hi ha res que coneguis excepte el teu cos i la teva ment, amb la seva memòria.” L'espurna que va encendre aquesta idea és una notícia que es va publicar el 2008: “Van agafar un cor de rata morta, van netejar l'esquelet cartilaginós, li van injectar cèl·lules mare i va començar a bategar. Hi ha quelcom en aquesta notícia que és aclaparador, et remet a què és la vida com a fenomen físic. Darrerament els científics es decanten per la idea que no hi ha cap misteri, la vida és el resultat inevitable de la forma en què els àtoms s'organitzen. El misteri de la vida és esgarrifós, és que no hi ha vida.” Segons Mateo Gil, “la pel·lícula parla de la importància de la mort, perquè és l'únic que li dóna sentit a la vida”.

El rodatge de Project Lazarus té lloc en uns estudis de l'Hospitalet, a tocar de Cornellà. Tom Hughes (Una cuestión de tiempo), Charlotte Le Bon (Un viaje de 100 metros), Barry Ward (Jimmy's Hall) i altres actors i figurants assagen el moment que Marc Jarvis (Hughes) es desperta en el futur. Són en un espai blanc immaculat, amb mobiliari futurista i una màquina que resulta ser un sofisticat robot quirúrgic de debò, el Da Vinci. Només n'hi ha quatre a Catalunya.

El primer ressuscitat

Jarvis va morir al 2014 i va ser crionitzat. L'any 2074 és reanimat i “es converteix en el primer ressuscitat de la història”. Conserva el 25% de matèria orgànica de l'antic cos, i la resta ha estat clonat. Mateo Gil aclareix que Project Lazarus “no és una pel·lícula sobre el futur”. “És inevitable crear una estètica futura, però no és el centre de la pel·lícula, que és el viatge espiritual del protagonista. Constantment està tornant al passat, i és el passat el que dóna sentit al present. L'emoció sorgirà del muntatge dels dos temps, passat i present.”

La productora catalana Arcadia capitaneja aquest projecte, amb participació francesa i belga. “Quan vaig passar el guió a Ibon Cormenzana –diu Mateo Gil– pensava que no es faria, però si per alguna cosa es caracteritza Ibon [el productor de Blancaneu, triomfadora als Goya del 2013] és perquè és un productor arriscat.”



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Joan-Lluís Lluís guanya el Premi Òmnium a la Millor Novel·la de l’Any per ‘Junil a les terres dels bàrbars’

barcelona
Crítica
música

Brams, entre baules al Barnasants

la crònica

Les paraules no fan nosa

Mirador

Cinema a les sales?

‘Dune’ i ‘Mare of Easttown’, millors pel·lícula i sèrie de l’any

Girona

El Terracotta Museu de la Bisbal d’Empordà recupera visitants

La Bisbal d’empordà

Mor als 83 anys el dibuixant Jean-Claude Mézières, creador de la sèrie Valérian i Laureline

París
Crítica
cinema

Millor amagar el monstre

Cultura

El cine que ens interpel·la

BESCANÓ