cultura

la crònica

Embadalits pel mestratge

El de dissabte en el festival In-Somni de Girona era l'últim concert de la gira de retrobament de la banda novaiorquesa Luna, tot un referent del so indie pop més sofisticat de la primera dècada dels noranta; cançons urbanites de melodies evocadores. Tot molt deliciós. Era l'última actuació a Catalunya, perquè avui, dilluns, agafen el vol de tornada, coincidència amb la primera lluna plena del mes de maig i anècdota fàcil que va servir al líder del grup, Dean Wareham, per presentar Moon Palace, en la primera part d'un concert, puntual, que seguint la normativa es va allargar el previst amb un sol bis.

Les cançons de Luna, entre el somni i el poema, molt adequades per a debilitats nocturnes, tenen el que els anglosaxons anomenen high level, un estadi superior. Hi ha mestratge instrumental, que és el que en el directe predomina, com si la veu del cantant servís de guia per a aquest embadaliment sonor, puntejant frases, de manera lineal, amb el mateix to lànguid, una veu sense matisos, innecessaris. Dean Wareham va formar Luna el 1991 i amb cançons com ara Slide, del disc de debut Lunapark (1992), i California (All the way) (1994) van convertir-se en un dels imprescindibles de l'escena alternativa. La banda es va dissoldre el 2005, tot i que Dean Wareham i la baixista Britta Phillips han gravat discos com a duet, Dean and Britta. També a Girona van fer tàndem vocal en la versió Bonnie and Clyde (2006) de Serge Gainsbourg. En francès, Dean Wareham es va dirigir així a un fan molt entregat, d'un públic que, com els músics, també podrien tenir l'etiqueta de “culte” però dels autèntics, dels que no es posen una camiseta o es deixen barba per impostura sinó perquè són així: el públic que s'havia reunit a l'envelat que el festival munta al passeig de la Copa de Girona sabia el que havia anat a veure i ho agraïa. Entre els assistents, el crític i periodista musical Bruno Sokolovitz. Lacònic en les seves locucions al públic, Dean Wareham, entre glops de cervesa, i amb aquell posat de professor universitari de la costa est, va preguntar per l'última vegada que havien tocat a Girona. Feia anys; el 2002 a Quart. Amb la balada Bewitched (1994) el públic es va deixar imbuir, ara sí, per l'influx d'una lluna que no es veia, pels núvols i per l'envelat, però la màgia musical va continuar amb Tracy I love you (1997). Per als amants de les versions, un regal, Sweet child of mine de Guns and Roses. I una promesa, amb la qual van cloure el concert, la de la lletra d'Indian summer: “Tornarem per l'estiu indi, / no canviarem, / no importa el que diguin.”



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

novetat editorial

El gironí Joan Jaile publica la novel·la juvenil ‘Thanda Arlooise i el despertar de la màgia’

girona
música

Anuel AA serà el cap de cartell del Mediterranea Festival de Roses

roses
Cultura

Mor Alice Munro, Premi Nobel de literatura el 2013

ARTS EN VIU

Peralada estrena una òpera feminista i un viatge per la música del cine d’Almodóvar

BARCELONA
cinema

Maria Ripoll adapta la novel·la ‘També això passarà’

Barcelona

Buenafuente inaugura l’exposició ‘Naturalment’

blanes
patrimoni

Comença la rehabilitació de l’església se Santa Maria de Sanaüja

Barcelona

Una escriptora gironina, guardonada als Premis Vila d’Ascó

girona
art

El Museu d’Història de Catalunya repassa 50 anys del Viladecans cartellista

Barcelona