Arts escèniques

Com dèiem ahir...

El cicle Katharsis del Teatre Lliure indaga sobre les conferències performatives i com una ponència pot prendre forma d’espectacle

Les 10 propostes performatives s’han activat a través d’una pregunta; ningú la respon

Per segon any consecutiu, el Teatre Lliure dona aire als marges de la teatralitat convencional amb el cicle Katharsis (del 22 al 31 de gener), des d’on es llancen ponts a altres formes artístiques. Al costat del creador David Espinosa (Conferència espectacular, 22 i 23 de gener) o la coreògrafa Núria Guiu Sagarra (Likes, mateixos dies), es dona espai a treballs d’artistes pluridisciplinaris com el pensador i artista Manuel Cirauqui, el performer Adriano Galante, la comissària d’exposicions Alexandra Laudo, i la doctora en arts escèniques Martina Tosticarelli.

Georgina Oliva, de l’equip del Lliure, es preguntava ahir en la presentació fins a quin punt una classe magistral pot esdevenir una representació en què es traspassa saber amb fórmules de la ficció per fer-la més experiencial per als oients. El ‘Com dèiem ahir’ del retorn de Fray Luis de León arran de la denúncia de la Inquisició, era una dita amb pòsit quan Miguel de Unamuno la va repetir a la mateixa universitat quan va tornar del seu exili per les crítiques a Primo de Rivera.

Espinosa presenta un títol en què pretén evocar “de forma lúdica i experimental” els referents de la dramatúrgia contemporània, amb l’exemple de Pina Bausch. Construeix el discurs, no de forma pedagògica, sinó posant-se com a mirall de les emocions que li han provocat aquestes artistes, per empatitzar amb els espectadors. Guiu recupera Likes, una conferència en la qual vincula posicions del ioga amb les coreografies de persones que imiten les dels professionals amb l’objectiu d’acaparar likes.

Laudo a Com observar un cel nocturn (29 i 30 de gener) barreja realitat i ficció en una peça que, a partir de les investigacions d’astronomia, indaga sobre les maneres de mirar la realitat. Manuel Cirauqui aspira a respondre “Què té el futur que tothom en parla”: ironitza que “està sobrevalorat” en la peça Antropologia de la caixa negra (24 i 29 de gener).

Tosticarelli, per la seva banda, convida a un debat amb artistes com Susanne Kennedy, Romeo Castelluci, Stefan Kaegi (Rimini Protokoll) i Gabriela Carrizo (Peeping Tom) que reflexiona sobre l’energia de la presència a escena (ho fa amb Davide Carnevali, Cecila Colacrai i Marc Villanueva a l’escena). Per acabar, Adrián Galante proposa un concert experimental que invita amb el seu univers sonor a entrar en trànsit amb la proposta Entrar a vivir (30 i 31 de gener). Són obres que, tot i arrencar de les preguntes, no pretenen respondre’n cap.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Música

In-Somni obre demà a Besalú, amb Bigott, una nova edició itinerant

besalú
música

El vidrerenc Àlex Pérez presentarà ‘Tot el que som’ al Festival Espurnes de Llagostera

vidreres
música

Sven Väth encapçalarà el cartell del festival electrònic Delirium

cassà de la selva
Cultura

Ivan Ivanji, escriptor serbi i supervivent d’Auschwitz

ART

El paper pioner d’Espais, en una exposició a Girona

Girona
Cultura

Personatges de tres obres de Guimerà a la façana de la Casa Mural del Vendrell

El Vendrell
figueres

Dibuixos del Dalí adolescent per commemorar els 120 anys del seu naixement

FIGUERES
lletres

Núria Cadenes, Jordi Masó i Maria Mercè Roca, finalistes del Llibreter

barcelona
ART

Les Bernardes ofereix una mirada a la cultura africana

Salt