Arts escèniques

Mirador

Tot havia de ser viu

Només he estat una vegada al Teatre des Bouffes du Nord, una antiga sala d’espectacles creada a finals del segle XIX (l’edifici s’ubica al bulevard La Chapelle, al popular i multiètnic districte 10è de París) que, a primers dels últims anys setanta, Peter Brook va reconvertir en un centre internacional de recerca teatral: l’espai mateix era un decorat, amb les empremtes i fins les ferides del pas del temps. Va ser el 2002 quan hi vaig veure un muntatge de Far Away, una obra de la dramaturga anglesa Caryl Churchill en què actuava Julio Manrique. Deu anys després, fent una entrevista a l’actor, va comentar-me que, de Brook, va fascinar-lo l’atenció als detalls, focalitzada en el treball dels actors, i el seu antidogmatisme en un procés de creació constant: “No és un home de discursos, sinó d’accions. No busca resultats. Per ell, l’important és el procés, que no s’acaba mai. No vol arribar a l’estrena per deixar una cosa fixada. El muntatge sempre ha de ser viu. Si creu que ha de fer canvis, els fa.”

Peter Brook va dur a Catalunya els seus muntatges més mítics, com ara Carmen i, és clar, el Mahabharata, basat en el poema èpic hindú que, en paraules del director, conté idees còsmiques i metafísiques junt amb les coses més senzilles de la vida quotidiana: una immensa tela que cobreix tots els aspectes de l’existència humana i que sempre pot dir-nos alguna cosa del present. Una definició que podria aplicar-se al treball del mateix Brook: la seva manera de fer teatre, que va anar-se despullant d’accessoris per arribar a l’essencial, és indestriable d’una reflexió sobre l’experiència humana.

Els últims anys, el seu teatre ens va arribar sobretot a través del festival Temporada Alta, en què, el 2016, es va representar Battlefield (‘Camp de batalla’), una mena de concentració en una hora de les nou hores del Mahabharata que descriu la guerra que desmembra la família dels Bharata. El paisatge moralment devastat de després de la batalla: no hi ha victòria ni per als vencedors, només derrota de la humanitat; els morts han deixat un pes per sempre més en els supervivents, que no només els ploren, sinó que lamenten el que ha mort en ells mateixos per haver participat en la matança. Amb tot, no hi havia nihilisme, incompatible amb l’humanisme de Brook, que deia: “Al teatre ho pots suportar tot i sortir-ne pensant que pots plantar cara a la vida.”



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Patrimoni

El Museu Castell de Peralada exposa a Madrid una mostra sobre la gènesi de la seva col·lecció

Peralada
lletres

Homenatgen Feliu Formosa en ocasió del seu proper 90è aniversari

barcelona
art

Els promotors del fallit Hermitage de Barcelona negocien ara amb Carmen Thyssen

barcelona
FIGUERES

El Festival de Jazz de Figueres torna després de dos anys amb una nova direcció

figueres
música

El FEMJazz! tornarà a tenir la Draga com a escenari principal en la 30a edició

banyoles
Cinema

Cate Blanchett rebrà un Premi Donostia al Festival de Sant Sebastià

Sant Sebastià
ÒPERA

La directora Emma Dante castiga el ‘bullying’ a ‘La cenerentola’ de Rossini

BARCELONA
cinema

Pablo La Parra Pérez, nou director de la Filmoteca de Catalunya

Barcelona

Nou programa d’arts per quan tanqui Can Maristany

SANT CUGAT DEL VALLÈS