Arts escèniques

ÒPERA

Christof Loy amplia la soledat amb ‘Eugene Onegin’ al Liceu

L’aclamat director d’escena al Liceu Christof Loy, amb títols com Don Giovanni (2020), Macbeth (2016) o Arabella (2014), obrirà la temporada amb la seva desesperada mirada romàntica a l’òpera Eugene Onegin. La producció, estrenada a Oslo el 2020, es podrà veure vuit vegades, des de dimecres fins al 8 d’octubre (data en què s’emetrà a través del Liceu+ LIVE). El 9 d’octubre hi ha una sessió especial adreçada a l’Under35. Josep Pons encapçala, la direcció musical de l’Orquestra Simfònica del Liceu: els correspon interpretar la partitura de Txaikovski, inspirada en la novel·la homònima de Puixkin. Loy reforça la soledat del romanticisme aïllant els dos protagonistes, Tatiana i Eugene, en dos espais minimalistes.

Tot i així, la concepció de la posada en escena diferencia els tipus de soledats: Tatiana opta per desentendre’s del món (una soledat buscada), més interessada en l’art i la literatura i en l’amor romàntic que l’acabarà adreçant als braços d’un company. Per la seva banda, el protagonista masculí s’adonarà que és tard per accedir a la seva Tatiana, l’amor de la seva vida perquè li semblava poc atractiu acomodar-se en la vida conjugal. A partir de llavors, se sentirà amargat en una soledat que la distancia d’ella, irremissiblement. L’egoisme del protagonista, que hagués pogut tenir-ho tot, l’arracona en la misèria..

Eugene Onegin és la primera òpera composta que Txaikovski després de celebrar èxits en el ballet i la música simfònica. Avui es considera com un títol referent en l’òpera romàntica. Tot i que inicialment, estava pensada com una peça de cambra amb escenes líriques, al final va rebre el favor del públic per la qualitat compositiva, la diversitat del cant (amb fins a cinc veus protagonistes) i la capacitat d’il·lustrar les turbulències de l’ànima. La peça es va estrenar inicialment el 1879 al conservatori de Moscou, amb un repartiment amateur format per joves estudiants, però la potència emocional de la partitura la va traslladar als grans teatres: dos anys més tard Eugene Onegin s’estrenava al teatre Bolxoi de Moscou.

El paper central d’Onegin el cantaran el baríton noruec Audun Iversen i el jove ucraïnès Iurii Samoilov, una de les grans sensacions de la nova generació. Lenski el cantaran un altre jove rus Alexey Neklyudov, i el veterà barceloní Josep Bros. El tercer rol masculí, el Príncep Gremin, serà per als baixos Sam Carl i Adam Palka. El personatge central de Tatiana el defensaran les sopranos Svetlana Aksenova (que ja el va cantar a Oslo) i Kristina Mkhitaryan. Finalment, dues veus en creixement defensaran el rol de mezzo d’Olga: la russa Victoria Karkacheva (guanyadora d’Operalia el 2021), i la valenciana Cristina Faus.

LA DATA

29.5.1998
darrera
representació al Liceu d’aquesta òpera. Des del 1955, s’han programat 25 funcions d’un títol estrenat el 1879 al Conservatori de Moscou


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Música

In-Somni obre demà a Besalú, amb Bigott, una nova edició itinerant

besalú
música

El vidrerenc Àlex Pérez presentarà ‘Tot el que som’ al Festival Espurnes de Llagostera

vidreres
música

Sven Väth encapçalarà el cartell del festival electrònic Delirium

cassà de la selva
Cultura

Ivan Ivanji, escriptor serbi i supervivent d’Auschwitz

ART

El paper pioner d’Espais, en una exposició a Girona

Girona
Cultura

Personatges de tres obres de Guimerà a la façana de la Casa Mural del Vendrell

El Vendrell
figueres

Dibuixos del Dalí adolescent per commemorar els 120 anys del seu naixement

FIGUERES
lletres

Núria Cadenes, Jordi Masó i Maria Mercè Roca, finalistes del Llibreter

barcelona
ART

Les Bernardes ofereix una mirada a la cultura africana

Salt