Música

Crítica

música

Els esclops de Demèter

Després de l’èxit obtingut el 2022 amb el llibre-disc i l’espectacle Trencadís, l’Orquestra de Músiques d’Arrel de Catalunya (OMAC) torna a la càrrega amb Crui, mot que significa ‘escletxa’ o ‘fissura’. L’inici de la gira de la nova proposta va tenir lloc dissabte a l’Auditori de Girona en format reduït, només amb la primera platea oberta, que, no obstant, estava ben plena, amb un públic que va respondre amb escreix d’entusiasme, sobretot en els moments en que la música es feia més èpica i grandiloqüent.

L’espectacle està inspirat en les vivències dels pastors del Pirineu i els seus ramats, guanyant un caire interdisciplinari enriquidor amb les projeccions del treball documentalista del director Christophe Farnarier, reforçades amb imatges més experimentals específicament concebudes per a l’efecte, sobretot quan la rugosa pantalla puntillista de llana es va dividir en tres columnes. Al cap del projecte, la figura ascendent de l’olotí Daniel López Pradas, compositor que domina amb versatilitat el llenguatge orquestral, derivant fàcilment del neoclassicisme folklorista cap al jazz ambiental i a paisatges més intimistes i introspectius. És a més un director segur, que guia l’OMAC amb gestos ferms des del post de comandament, on també conta un teclat i ordinadors.

Malgrat que va haver-hi a estones certa hiperestimulació sensorial per l’espectador, i ocasionalment els vídeos no semblaven tenir relació amb el tema conductor, el resultat és un espectacle molt rodó i convicent, amb un extraordinari disseny de llums i on l’escenografia delitosa: entre els sorolls d’ovelles de fons i els focus que giraven com fars, els instrumentistes van accedir a l’escenari amb robes senzilles d’inspiració rural i castissos esclops que també fan servir com a percussió en alguns moments. I apareixien com Demèters greco-romanes les dues cantants (i també trompetistes), Alba Careta i Alba Armengou, omplint l’espai escènic amb presència i moviment, excel·lint particularment en els duets. A vegades aclaparades pels tutti orquestrals, les seves veus serenes de sirenes fornien un tenor més pop a les cançons, donant prou vida als textos de Clara Fiol Dols. Aquests, a part d’algun component de crítica als abusos de les noves tecnologies, en general recorbaven un optimisme apol·lini, com el missatge del tema final: “l’horitzó no s’acaba mai”.

En les gravacions de Farnarier, sovint els intervinents acusaven les noves generacions de desinterès vers l’ofici transhumant. Però l’OMAC ho compensa a un altre nivell: la gran majoria dels seus membres són encara força joves, el que augura a la formació tot un futur que esperem rialler.

Orquestra de Músiques d’Arrel de Catalunya
Auditori de Girona, 20 de gener


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Un renovat Aplec de la Salut reviu la llegenda de la pesta

SABADELL
TEATRE

Chévere incorpora llenguatge per a sords i cecs a ‘Helen Keller: a muller marabilla’

BARCELONA
J.M. Codina Tobias
Novel·lista

“La felicitat fa basarda perquè mena cap a una sensació de buit”

Barcelona
música

Un infart acaba amb Steve Albini, monument del rock alternatiu

girona
Cultura

Mor Jacobo Rauskin, poeta paraguaià d’àmplia trajectòria professional

art

L’art alliberador de Jordi Colomer, al Macba

Barcelona

Minyons de Terrassa mostren el nou local de Cal Reig durant la Fira Modernista

TERRASSA
música

Classe B i Jost Jou guanyen la secció Talent Gironí del festival Strenes

girona

Injecció de 13 milions pels dos nous platós al Parc Audiovisual el 2026

TERRASSA