Economia

La UE reforma el control de les emissions dels vehicles

El Consell d’Europa va presentar una proposta arran de l’escàndol de Volkswagen del 2016

La Comissió Europea podrà imposar multes als fabricants de fins a 30.000 euros per cada cotxe trucat

Els països de la Unió Europea van fixar ahir la seva posició amb vista a les negociacions amb el Parlament Europeu per reformar el sistema europeu d’homologació de vehicles, que pretén endurir els controls i que dona més poders a la Comissió Europea per imposar sancions per cada cotxe trucat. D’aquesta manera, el Consell de la UE –la institució que representa els estats membres– i l’eurocambra podran començar les negociacions.

L’executiu comunitari havia presentat la seva proposta el gener del 2016, pocs mesos després que es conegués l’escàndol de manipulació d’emissions del fabricant alemany Volkswagen.

La nova normativa permetrà a Brussel·les imposar multes de fins a 30.000 euros per vehicle trucat als fabricants de vehicles si no han estat imposades amb anterioritat pel país involucrat. La Comissió Europea també podrà dur a terme controls i inspeccions de vehicles per verificar el compliment de les regles comunitàries i reaccionar envers qualsevol irregularitat.

La posició negociadora del Consell inclou obligar els països a supervisar un de cada 50.000 cotxes que van rebre l’autorització l’any anterior. Aquesta xifra és inferior a la que defensa el Parlament Europeu, però l’executiu comunitari creu que és una bona notícia que es mantingui en principi, tot i que encara calgui determinar la proporció concreta, segons van explicar fonts comunitàries. D’altra banda, els controls inclouen la verificació de les emissions dels vehicles sota situacions de conducció real.

La posició del Consell de la UE també recull l’exigència als estats membres per finançar les activitats de supervisió mitjançant taxes que es cobressin als fabricants. Així mateix, els països de la UE amb menys recursos podran sol·licitar a altres països del bloc comunitari que efectuïn els controls d’homologació al seu lloc.

De la mateixa manera, la normativa inclou l’establiment d’un sistema d’auditoria mitjançant el qual les autoritats estatals d’homologació seran arbitrades per dues autoritats nacionals més d’altres estats membres com a mínim un cop cada cinc anys i Brussel·les podrà participar en aquestes avaluacions i ha de fer públics els resultats de les anàlisis.

Un sistema “creïble”

La comissària d’Indústria i Mercat Interior, Elzbieta Bienkowska, va recordar que, “gairebé dos anys després de l’escàndol d’emissions”, es continuen produint “noves denúncies, revelacions i investigacions”. “És el moment de tenir un sistema d’homologació de vehicles creïble i hermètic. Li ho devem als ciutadans i als fabricants que no van recórrer a la manipulació”, hi va afegir.

Les negociacions entre l’eurocambra i els estats membres començaran mesos després que Brussel·les obrís el desembre passat un expedient a l’Estat espanyol i sis estats més (Alemanya, Luxemburg, el Regne Unit, República Txeca, Lituània i Grècia) per no haver sancionat l’ús de dispositius fraudulents per manipular el mesurament d’emissions contaminants en motors de Volkswagen.

Les empreses de l’acer propugnen millores per a la regulació del CO2

Un total de 76 presidents i consellers delegats de la indústria europea de l’acer han enviat una carta als caps d’estat i de govern de la UE en què recorden l’ “esforç” del sector per la reducció d’emissions de CO2, i reclamen que la pròxima directiva per a la reforma del sistema de comerç d’emissions de la UE (EU ETS) sigui econòmicament sostenible per a les empreses europees. Els directius es mostren partidaris de “modelar un ETS que abordi millor” els objectius de reducció d’emissions de CO2, “i preservi la indústria de l’acer a Europa i els milions de treballadors que sustenta”. Els responsables polítics “poden evitar sobrecarregar el sector amb alts costos que oprimiran la inversió, que augmentaran el risc de pèrdues de llocs de treball i tancaments de les plantes a la UE”, indiquen, abans d’assenyalar que “el sector siderúrgic ja realitza un gran esforç en la disminució de les emissions de CO2”. Pels líders de la indústria, la concepció actual de l’EU ETS afavoreix “clarament les importacions d’acer dels competidors de tercers països que no tenen aquests costos” i que, no obstant això, “tenen una petjada de carboni molt més gran que l’acer produït a la UE”.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

economia

Rècord d’inversió estrangera a les Terres de l’Ebre en cinc anys

Tortosa
economia

El BBVA explora una possible fusió amb el Banc Sabadell

barcelona
economia

La zona euro deixa enrere la recessió tècnica

barcelona
economia

Cinc cambres s’alien per un espai empresarial transfronterer més sostenible

GIRONA
QUERALBS

Les patronals del Ripollès reclamen un acord en la concessió de Vall de Núria

QUERALBS
economia

La Generalitat denega l’ERTO de Freixenet

Barcelona
economia

El BBVA guanya 2.200 milions d’euros el primer trimestre de 2024

barcelona

Els economistes insten a assolir grans consensos per reactivar el país

Barcelona

Falta talent i sobra paperassa

Barcelona