Economia

tant

x

Temps de vendre l’empresa

Els darrers tres anys hem viscut un gran increment del nombre d’empreses familiars catalanes que s’han venut (Pronovias, Cirsa, Freixenet, Codorniu, Mediapro i altres) per motius diferents. En alguns casos hi ha ganes de fer caixa, problemes de successió, conflictes entre accionistes per dividends encoberts o bé mala gestió.

Just abans de la crisi es va viure una concentració similar de transaccions, amb les cimenteres, Caprabo, Panrico o la venda parcial de les participades de “la Caixa”. Pels que ara compren empreses o pels seus treballadors, cal tenir present com han anat les empreses venudes al 2007 i valorades amb excels d’apalancament infinit a baix tipus d’interès. El temps i la crisi va donar la raó als venedors i va eixugar el mercat durant llargs anys.

Tan abans com ara, l’excés de liquiditat va disparar les valoracions temptant a molts empresaris a sortir o solucionar situacions enquistades. En alguna de les operacions d’aquest any, una valoració lleugerament menor tot just hauria cobert el deute i deixat els antics accionistes a zero.

Per bé o per mal, la sortida de la crisi, molt basada en la deflació de costos i l’exportació ha reforçat el pes de l’empresa familiar catalana. Si al 2015 el % de nòmines de l’empresa familiar era del 68% del total del sector privat, actualment es pot enfilar per sobre del 70%.

Aquest pes de l’empresa familiar no és necessàriament bo. A Catalunya, els nostres empresaris tendeixen a raonar com a amos posant l’ego per davant de l’interès de l’empresa. L’empresa familiar és menys eficient per falta de professionalització o tamany i cova conflictes de successió. Per tant, la venda pot ser un bon mecanisme de mercat per que l’empresa pervisqui més enllà de les limitacions del seu fundador.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

economia

El PIB de Barcelona supera per primera vegada els 100.000 milions

Barcelona

Les empreses d’ambulàncies s'enfronten al concurs més important

Barcelona
Javier Peña,
director de l’Escola Universitària de Disseny Elisava

“El disseny ha de posar l’usuari al centre, i aquest és avui el planeta”

Barcelona
Jaume Vilanova
President delegat del Col·legi Oficial de Gestors Administratius de Catalunya a Girona

“Amb un gestor administratiu el resultat obtingut serà el més beneficiós possible per al contribuent”

Quines són les grans empreses que atenen les urgències a Catalunya?

barcelona

365 Obrador vol captar altres públics amb noves marques

Barcelona

Datarmony inicia l’expansió internacional a Xile

Barcelona

El debat per internalitzar el servei, en suspens

barcelona
economia

Pacte a Freixenet per l’ERTO que afecta 615 treballadors

barcelona