La Borsa
Més valors
Economia

El Prat podria arribar als 90 milions de passatgers el 2030

La Cambra de Comerç de Barcelona insta a accelerar les inversions previstes

També suggereix optimitzar temps i espai per ampliar la capacitat i la projecció internacional de la infraestructura

“Una estratègia de creixement sostenible i un enfocament equilibrat.” Són les propostes que la Cambra de Comerç de Barcelona ofereix per tal que l’aeroport de Barcelona-el Prat pugui guanyar capacitat i eficàcia en l’horitzó del 2030, moment en què podria assolir els 90 milions de passatgers anuals.

Aquesta quantitat supera de molt la prevista per Aena en el seu pla director per a la principal infraestructura aeroportuària catalana, per a la qual estima un volum de passatgers d’uns 70 milions en la mateixa data. Amb tot, segons Cristian Bardají, responsable d’estudis d’infraestructures de la Cambra, la previsió projectada per Aena quedarà superada l’any 2026 i és per aquest motiu que “cal accelerar les inversions i les obres previstes”, com ara el dic sud, la terminal satèl·lit i altres elements del pla director.

De fet, amb una projecció de creixement “continuista”, el Prat arribarà a una capacitat de més de 81 milions de passatgers, que, amb una visió “optimista”, podrien superar els 107 milions. No obstant això, per Bardají, un horitzó “raonable” situa el volum més plausible al voltant dels 90 milions.

Al marge de les inversions, els experts de la Cambra també veuen necessari reconsiderar aspectes com ara l’estacionalitat de l’aeroport, que té marge de millora en la capacitat disponible, i no tan sols en les èpoques de l’any amb menys tràfic, sinó també en clau horària.

Avaluar diverses configuracions de pistes, donant més ús a la pista llarga, i també ampliar la gamma d’aeronaus, combinant de manera més eficient l’afluència de naus petites, mitjanes i grans per optimitzar l’espai d’enlairament i aterratge, també serien accions encaminades a millorar la capacitat de l’aeroport.

Sostenibilitat

Bardají va parlar del factor de l’impacte acústic que tot plegat podria tenir arran de totes aquestes prolongacions del temps i l’espai disponibles. Tot i que va aclarir que l’aeroport del Prat afecta acústicament al voltant d’uns 4.400 habitants i que aquesta quantitat és relativament baixa en comparació, per exemple, amb les més de 700.000 persones que reben impacte acústic al de Heathrow de Londres (vegeu gràfic), va assenyalar la necessitat de convocar una nova taula de concertació territorial i fer una gestió apropiada del sòl a l’entorn de l’aeroport, especialment en poblacions com ara Gavà i Castelldefels, amb la implicació dels agents clau, com ara la Generalitat, les administracions locals i Aena. Pel tècnic de la Cambra, per evitar qualsevol molèstia per l’ampliació de capacitat de l’aeròdrom, seria important establir restriccions al creixement urbanístic en tota la zona d’influència directa de les operacions aèries.

LES XIFRES

50
milions
de passatgers és el volum consolidat de l’aeroport del Prat, una quantitat que es podria duplicar en pocs anys.
78
operacions
cada hora, entre enlairaments i aterratges, registra el principal aeròdrom català.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Mor als 82 l’expresident del BBVA Emilio Ybarra

Madrid / Barcelona

Ajuts europeus del programa Leader per a les empreses cerdanes

Puigcerdà
TONI GARCIA
MEMBRE DE LA JUNTA D’APARTAMENTS TURÍSTICS ASSOCIACIÓ (ATA)

“Valorem el fet que Tossa ens hagi demanat ajuda”

GIRONA

Posar fi als locals buits, una de les noves fites per a la Cambra de Sant Feliu

SANT FELIU DE GUÍXOLS

L’Ajuntament completa les polítiques d’ocupació obrint Can Nyera d’Olot

Olot

Foment calcula en 10.000 milions la inversió pendent

Barcelona

La fira del bestiar de Sant Lluc d’Olot incorpora els productes elaborats

Olot

La multinacional xinesa Jade Bird tria Barcelona per la seva primera seu europea

Barcelona

Salaris i preus

Catedràtic d’estructura econòmica IQS School of Management / @sninobecerra