Economia

El sector de l'automòbil, el primer perjudicat per l'augment de l'IVA

Els canvis impositius coincideixen amb la fi de les ajudes públiques a la compra · Les patronals alerten que les vendes poden caure el tercer trimestre més d'un 30% · Ganvam eleva el descens al 50%

La coincidència de la pujada de l'IVA amb les rebaixes beneficia sectors com el tèxtil o les grans superfícies perquè el client no notarà fins al setembre la pujada de preus, però per al sector del motor la data és especialment inoportuna. Els venedors de cotxes recorden que el tret de sortida als canvis fiscals és paral·lel en el temps amb la fi de les ajudes públiques a la compra i per això temen que tot el que s'ha guanyat aquest any (les vendes han pujat entre gener i juny a Catalunya un 42%) s'evapori ràpidament. Podria ser, adverteixen, que el mes passat hagi estat el darrer a l'alça.

És el que creu la patronal de fabricants, Anfac, que preveu caigudes mensuals del 30% a partir ja de juliol. Al juny, les matriculacions encara han notat l'efecte de les últimes ajudes i han pujat un 34%. Miquel Donnay, president del Gremi de Venedors de Vehicles de Motor de Barcelona, “tot i la fi dels incentius i l'augment de l'IVA, juliol serà un bon mes perquè històricament és el més fort i les marques no se'l deixaran perdre”.

Segons Donnay, això significa que els fabricants intensificaran les promocions perquè el client no noti l'augment de preus: “Ja ens han comunicat que aplicaran el 18% d'IVA perquè ho han de fer, però després el descomptaran al client, de la mateixa manera que també li rebaixen els 2.000 euros del pla 2000E encara que ja s'hagi esgotat”. El gremi calcula que les vendes mensuals cauran a partir de l'agost a ritmes d'entre el 20% i el 30%, tot i que patronals com Ganvam eleven el retrocés fins al 50%. Si el pronòstic més pessimista es fes realitat, les matriculacions retrocedirien a nivells de començaments dels anys noranta.

Problema afegit

El que temen els concessionaris és que, per quadrar els números, les marques obliguin els venedors a automatricular tots els cotxes que no hagin pogut vendre, com ja va passar en plena crisi, abans que les vendes es recuperessin gràcies al 2000E. Si això passa, com que primer s'hauran de vendre els vehicles de quilòmetre zero, les matriculacions de cotxes nous cauran encara amb més força i l'estoc s'anirà engrandint. A això s'hi suma una incògnita: fins quan assumiran marques i concessionaris la pujada de l'IVA i l'import de les ajudes públiques que ja no existeixen?

El secretari general de Faconauto, Blas Vives, va reconèixer ahir que els concessionaris podran assumir la pujada de l'impost com a màxim durant tres mesos. Passat aquest temps, “hauran d'acabar repercutint l'alça en els clients”. Ganvam calcula que els canvis fiscals encariran els cotxes, de mitjana uns 450 euros. Mentre no ho hagi de pagar el client, les marques assumiran bona part de l'import, mentre que una quarta part anirà a compte del concessionari.

L'habitatge té una mica de marge

Per la importància de l'import, qui també patirà l'augment de l'IVA és el sector de l'habitatge, tot i que en aquest cas té moratòria: al gener s'acaben les desgravacions per la compra d'un habitatge i s'espera que s'avancin moltes compres. De tota manera, els professionals estan preocupats. Enric Reyna, president de l'associació de promotors de Barcelona, l'APCE, denuncia que l'augment impositiu “s'hauria d'haver portat a terme molt abans, quan les coses encara no estaven tan malament com ara i l'impacte en el consum hauria estat més petit”.

L'APCE calcula que, de mitjana, un pis nou s'encarirà 1.924 euros com a conseqüència de l'augment de l'IVA, que, en aquest cas, com que es tracta del tipus reduït, va passar ahir del 7 al 8 per cent. Per fer els càlculs, s'ha pres com a referència un habitatge que costa 192.390 euros.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

CONFLICTE LABORAL

Els treballadors de Llansà en vaga reben el suport de transportistes de Roca

GIRONA
OCDE

L’OCDE eleva tres dècimes la previsió de creixement del PIB espanyol

economia

Banc Sabadell puja a borsa mentre el País Valencià veu perillar la seva seu

barcelona
economia

Els llocs de treball al Vallès Oriental van a l’alça el primer trimestre de 2024

GRANOLLERS
estats units

La Fed no cedeix i manté els tipus en el seu nivell més alt dels darrers vint anys

barcelona
CONFLICTE LABORAL

La plantilla de Llansà talla la N-260 i manté la vaga en defensa dels acords

LLANÇÀ

Roses rep el primer dels nou creuers que hi passaran aquesta temporada

roses

Mig miler de persones demanen reduir la jornada laboral

girona
economia

El BBVA garanteix el seu “compromís total amb Catalunya”

barcelona