Economia

Els vins catalans, coneguts i poc tastats

Els catalans valoren de forma positiva els vins de les denominacions d'origen (DO) que hi ha a Catalunya, però els consumeixen poc. Aquesta és la principal conclusió d'un estudi encarregat per l'Institut Català de la Vinya i el Vi (Incavi), que depèn de la Generalitat, sobre la situació dels vins elaborats pels cellers de casa nostra.

Tot i tenir un bon coneixement i de ser ben valorats pels consumidors i professionals de la restauració, el conjunt de les onze DO catalanes no aconsegueixen liderar les vendes entre el seu principal públic objectiu. De fet, la quota de mercat dels vins catalans se situa en el 27,7%, davant el 36% que aconsegueixen els de la DO Rioja. Encara que les vendes d'aquestes dues DO als establiments comercials de Catalunya és molt similar, la comercialització d'ampolles de la DO Rioja a la restauració se situa molt per sobre de la dels vins de Catalunya.

"Les bodegues catalanes no estan compensant la caiguda del consum del vi de taula per un de més qualitat", va dir Joan Aguado, director de l'Incavi, en la presentació de l'estudi. Anualment es consumeixen a Catalunya 26 litres de vi per habitant, gairebé la meitat que fa vint anys. És a dir, el consumidor està primant la qualitat davant la quantitat. "Cada cop més el vi es reserva per a un moment d'oci i esbarjo en companyia d'amics i família", va afegir Aguado.

La DO Rioja és la principal competidora de les onze DO catalanes, la més conegudes de les quals és el Penedès, que asseguren que recorden el 95% dels consumidors. Tot seguit se situen les DO Priorat (84%) i Empordà (62%). Pel que fa a les DO de la resta de l'Estat, les més reconegudes són Rioja (92%) i Ribera del Duero (60%). Aquest coneixement de les DO catalanes va vinculat a una aprovació sobre l'evolució dels vins. De fet, més del 60% dels consumidors consideren que han millorat considerablement en els últims anys i valoren, especialment, el seu origen mediterrani i la diversitat de DO. Malgrat aquesta percepció positiva, les vendes de vins del Principat fa anys que estan estancades a Catalunya i la resta de l'Estat, encara que sí que creixen als mercats internacionals, segons va explicar Aguado.

Relació qualitat-preu
"Hi ha un tòpic entre els consumidors de vins que diu que una DO de la resta de l'Estat manté la millor relació qualitat-preu", va afirmar Joaquim Llena, conseller d'Agricultura, Alimentació i Acció Rural. Aquesta percepció fa que la DO Rioja tingui una quota de mercat del 43,2% en els restaurants catalans, davant el 25,8% dels vins catalans, i una presència més gran en els prestatges de les cadenes de distribució malgrat tenir unes vendes similars als vins de DO Catalunya.

"La promoció i la publicitat dels vins i les DO catalanes obtenen un aprovat justet", va assenyalar Glòria Pau, consultora de Nielsen, que ha sigut l'empresa encarregada de fer l'anàlisi de mercat. De fet, Pau va ser generosa en aquesta valoració, ja que la comunicació de producte del vi català obté una nota de 4 sobre 10.

"Les bodegues de la DO Rioja s'han espavilat i han penetrat molt bé en els principals mercats de l'Estat; nosaltres apostem perquè els cellers catalans facin les seves pròpies campanyes de promoció i nosaltres els acompanyarem", va dir Llenas. Millorar la imatge que ofereixen al mercat els vins catalans en un entorn d'aposta clara per la qualitat és la principal conclusió de l'anàlisi, que ara es vol completar amb les aportacions del mateix sector i, en general, dels consumidors. També s'aconsella segmentar el mercat perquè les diverses denominacions catalanes no competeixin entre elles, a més d'augmentar la presència de vins en la restauració i buscar un element comú de comunicació i promoció.

Tots aquestes projectes s'han de concretar en la campanya Debatdevi, una iniciativa engegada per l'Incavi que des del mes que ve i fins al febrer reflexionarà sobre la millor manera de millorar la imatge i el consum del vi català.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
ECONOMIA

La Xina reaviva la guerra comercial amb la UE amb una nova investigació antidúmping

BARCELONA

Les botigues de les zones més turístiques ja poden obrir els diumenges

Barcelona

Circuits en funcionament

L’Hospitalet de Llobregat

Fer obsolet el residu

Barcelona
Mar Reguant
Economista i premi nacional de recerca al talent jove de la FCRI

“L’energia barata ja hi és, però cal repartir millor els beneficis”

Barcelona

Casa Jové celebra 150 anys amb l’entrada a Tarragona

Barcelona

Recreacions virtuals de cors perquè els cardiòlegs assagin

Barcelona
Contra xifrada
Anna Pinter Pla

Un bon àpat per la inclusió

Torroella de Montgrí

Jornada per aprofundir en el turisme inclusiu al Baix Empordà

Torroella de Montgrí